Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AnteArrendekostnad för en skjutbana?

Nån som har ett förslag vad man kan ta i arrende för att jaktlaget använder min mark för sin skjutbana?
Hade tänkt ta 3000:-/år men jag vet inte om det är mycket, lagom eller lite! dom är ca 30 man i laget så det skulle göra ca 100:-/medlem. 
2010-02-14 19:46
FörfattareSvarDatum
bengt.a Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Be dom hålla rent och snyggt samt ett gruslass bakom tavlan samt att  respektera markägares önskemål om avskjutning,fult att se pengar i allt som kan gagna bygden. 
2010-02-15 02:23
Ante Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Tillägga att det inte bara är "en tavla o ett gruslass" det är en älgbana, skeetbana, och en jaktstig på marken. 
2010-02-15 10:45
beng. b Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

håller med beng.a varför måste man tjäna pegar på allt hjälp blygden, varför skall vapenhandlaren tjäna på bygden, eller matvaruhandlaren, nä nu får det vara nog, inför ett absolut lika rik samhälle, där var och än lämnar efter förmåga och var och en  får efter behov. då får inte rika bönder bli ännu fetare på en fattig mans vapenhobby.
  
2010-02-15 15:01
Meken Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Som vanligt ska inte bonden få tjäna något.Vi driver ett företag och måste tra in pengar på alla vis det går inget fel med det när lönsamheten är så dålig som den är nu.Ta betalt av grannen när man gör ett jobb , bedriv inte någon välgörenhet,ingen a nnan företagare gör det.När man leijer in snickare-elektriker-målare-bilmek mm ja då betalar man utan knot men bonden får oftas tacksåmycket....det är slut med det nu..  
2010-02-15 19:54
bengt.a Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Med den omfattningen blir det skillnad förståss. 
2010-02-15 21:23
Lainde Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Hur ser kontraktet ut idag, Ante, om verksamheten helt plötsligt skulle upphöra?
Vem fixar att ta hand om vallar + sanering/mtrl/städning, mm?. 
2010-02-15 22:27
Ante Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Inga bra svar ännu men det får väl bli att jag tar 3000:-  (för inget är väl gratis även om vissa vill tro det) men samtidigt vill jag säga till dom då: för hundra kronor får du: en älgbana, en skeetbana, o en jaktstig! plus då eventuella avgifter so m föreningen vill ha!!! Är det dyrt, vad tycker ni???  
2010-02-15 22:31
Ante Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Finns ett gammalt kontrakt som säger att vvo:t är ansvarig att sanera området om dom väljer att flytta, men kommunen har varit här också och bedömmt skjutbanan som som säker ur miljösynpunkt! men det lär ju bli ett nytt kontrakt nu när jag vill ha vi ss ersättning! är det nån som har erfarenhet av detta? kan ju bli rätt dyrt att sanera? vem har ansvaret? har jag som markägare ansvaret för det, då lär inte 3000:- räcka långt. tacksam för svar!  
2010-02-15 22:49
Lainde Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Ante.

Har du gamla (ogiltiga?), kontrakt så kanske det är dax att se över ansvarsbiten i förstaläget, och avvakta med div avgifter till senare.

Anlita en jurist - det skulle jag göra. 
2010-02-16 07:16
Intha Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Komm ihåg att lägga över saneringen på de som kommer att arrendera och se till att det står med i kontraktet vem som skall betala vad...........annars finns det risk att det blir mycket dyrt för mark ägaren i framtiden. Miljö reglerna ändras och blir  hårdare hela tiden--- ett tips på vägen bara...........  
2010-03-13 13:55
marksanering Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

det är alltid markägaren som i slutänden får betala en sanering, säg upp arrendet av miljöskäl så slipper du framtida problem med miljökontoret, tänk på så sätt att du har en miljöskuld för all framtid. 
2010-03-14 08:47
Angelica Sv: Arrendekostnad för en skjutbana?

Vi har likadan skjutbana, älg på lina med vev, skeet, vall. Vvo sköter om vägen ut till banan, röjer vid banan osv. Vi får 500:-/år för det och ca 1400:-/år för jaktarrende på 124hk mark ä. Står inget om inkl/exklusive moms så det kommer jag ta upp.  Dessutom tycker jag det är väldigt billigt och vill höja. Kontrakten är på 5år åt gången. Polisen besiktad banan med ordförande/styrelse var tredje år tror jag. Behöver något ändras ex.vis vallen höjas så fixar Vvo det själva.  
2017-11-18 20:24
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.