Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
HennessyLantbruksfastighet, moms, deklaration....

Har nyligen köpt och flyttat till en lantbruksfastighet på 14ha (9ha skog, 3-4ha betesmark + "tomt", bostadshus m.m.). För närvarande bedrivs ingen näringsverksamhet.
Planen är att på sikt dra igång ett gäng hobby projekt. 
-Renovera stallet, ska ffa några hästar och dessutom hyra ut en box eller två.
-Fälla lite skog och sälja några lass ved.
-Skaffa några höns och sälja lite ägg.
-Skaffa några bisamhällen och sälja lite honung

Har lite funderingar angående moms, deklaration m.m. (Blir  väl inte aktuellt förrän deklarationsåret 2010 med jag är ute i god tid :))
-Måste jag registrera en firma, eller kan jag deklarera som vanlig privat person? (Var går gränsen?)
-Kan jag dra momsen på närstående planerade inköp av motorsåg, materia l till renovering av stall osv... (OM jag deklarerar som privatperson - kan jag då bara uppge hur mycket moms jag betalat under året (2010) på någon blankett och sedan ha kvittona redo om man blir granskad?)

Både jag och min sambo har heltidsjobb  "på sidan av" och detta är bara tänkt att vara ett sidoprojekt. I alla fall de första 5-10 åren.

Tacksam för svar.





  
2010-02-05 09:27
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Lantbruksfastighet, moms, deklaration....

Äger du en jordbruksfastighet så är du bokföringsskyldig. Du måste lämna in "skatte och avgiftsanmälan" Du bör fylla i att du ska tillämpa bokslutsmetoden och redovisa momsen årsvis i inkomstdeklarationen. Momsen får du givetvis lyfta på de inköp s om tillhör näringsverksamheten  
2010-02-05 11:14
Roger Sv: Lantbruksfastighet, moms, deklaration....

Hej! Min far skall stycka av och sälja åker mark. Hur mycket behöver han behålla för att det fortfarande skall gälla som lanbruksfastighet.
Tanken är sedan att han skall klä om logen med plåt. Kan han göra det efter försäljningen eller måste han gör a det innan med tanke på redovisningen utav moms å ev. beskattning. Han är pensionär, men fortfarande f-skattare.
  
2011-09-20 07:38
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.