Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
torparnByggnation på annans mark

En granne till mig har byggt ett stall och gödsel platta utanför sin tomt.Inkräktar ca 700 kvadrat meter på min mark.Dom vill inte köpa marken för att det blir för dyrt med lantmäteriet och min köpeskilling.Vad göra nu?
Villka rättigheter har jag so m markägare?Någon som kan det juridiska?  
2010-01-09 01:00
FörfattareSvarDatum
folke Sv: Byggnation på annans mark

var du ägare till fastigheten när det byggdes 
2010-01-09 10:09
Andersson Sv: Byggnation på annans mark

Dina rättigheter är väl att riva på grannens bekostnad om det inte finns arrendekontrakt med grannen för byggnation på marken.Alternativet är ju att få betald hyra för marken varje år (byggnad på ofri grund)Kan ju vara ett bra alt för grannsämjan.  
2010-01-09 16:39
torparn Sv: Byggnation på annans mark

Jag var ägare när bygget startade för ca 7 år sedan,marken skulle köpas då men bygget blev så dyrt så köp av mark och lantmäteri skulle ordnas senare!!Nu har det gått lång tid så nu är det hög tid att det blir klart tycker jag.
Går inte att diskuter a med grannen,tycker att jag har så mycket mark endå.Inga arrende avtal eller liknande finns.Grannsämjan bryr dom sig inte om,så jag behöver inte vara snäll tycker jag...blir så trött .........!  
2010-01-09 20:33
Kalle Sv: Byggnation på annans mark

Du har de juridiska rättigheterna, gör inget dumt bara det kallas för egenmäktigt förfarande och helt plötsligt verkar det som att det är ditt fel. 
2010-01-09 22:38
folke Sv: Byggnation på annans mark

det är alltid svårt med sånt här .ni var väl bra kompisar när han byggde, men går det inte å prata med din granne, så är det nog så att du får dra det den långa vägen med advokater å myndigheter ,står där inget i bygglovsansökan?vi måste lära oss att  ha allting på papper det går inte å lita på någon längre ,lider med dig  
2010-01-10 10:55
torparn Sv: Byggnation på annans mark

Bygglov finns inte vad jag vet,jag har ivarjefall inte skrivit på något sådant. 
2010-01-10 18:01
va Sv: Byggnation på annans mark

ad ska du ha de 700 kvadraten till då? 
2010-01-10 19:46
Hans Af Claes Sv: Byggnation på annans mark

Torparn hur j***a dum får man bli som låter en annan bygga på sin mark. Hört att man kanske ska tänka efter först. Eller så styckar man av marken och säljer den innan nåt byggs.  
2010-01-10 21:00
Hans af Claes Sv: Byggnation på annans mark

Det är bra utnyttjande av din mark se bara till att du får ordentligt betalt. Bygglov är bara aktuellt inom detaljplanerat område så det kan du glömma. Skriv ett arrendekontrakt på marken med din granne, arrende av mark som används för en anläggning  kallas för "lägenhetsarrende". Kontraktsformulär för lägenhetsarrende kan du beställa gratis hos LRFs arrendeservice. Lycka till!  
2010-01-10 22:40
dennis Sv: Byggnation på annans mark

hej torparen tycker allt låter konstigt .men ni har tydligen kommit överens om att han ska köpa marken av dig senare och 7 år är väl senare. så då är väl allt klart har han inga pengar så får han väl lösa det på något sätt. jag tycker alltär klart nä r ni har den överenskommelsen .  
2010-01-11 16:15
plutten Sv: Byggnation på annans mark

Gå ut en natt o spräng skiten i luften 
2010-01-12 16:36
Mark och hus Sv: Byggnation på annans mark

Sök på Google med sökorden "ofri grund" och du hittar många trådar att botanisera i.
 
2010-01-12 21:41
torparn Sv: Byggnation på annans mark

Visst med facit i hand skulle man aldrig gått med på denna dil men 33 år som grannar tror man kan lita på varandra. Har kollat med lantmäteriet och enlikt dom kan jag tvinga dom genom tvångsköp, efter som dom har inkräktat på min mark.Då skall jag st å för alla avgifter tex,lantmäteriet,men vem sätter mark priset??Vet inte.Får nog bli ett lägenhetsarrende i stället.Byggnaderna kan jag inte göra någonting åt,då dom har uppfört dom med egna pengar. Så tydligen kan man bygga hus var man vill utan ma rkägarens tillåtelse.Man lär  så länge man lever att allt ska vara skrivet och klart innan något görs.
Det är tacken för man är snäll....ja jag är nog jävla dum.   
2010-01-14 21:06
jonas Sv: Byggnation på annans mark

lämna in en begäran om vräkning till kronofogden, det är den rätta juridiska vägen. 
2010-01-15 08:40
Hans af Claes Sv: Byggnation på annans mark

Kronofogden behandlar ej tvister. Kronofogden verkställer handräckning efter exempelvis en tingsrättsdom. 
2010-01-15 14:51
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.