Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AndreasStartproblem Volvo BM T430

Hej. Har en Volvo BM 430. Dock har den som sagt några år på nacken...
Nu har jag fått problem med startmotorn (tror jag). Det "klickar" bara när jag trycker på startknappen. För att starta den får man lägga i en växel och sedan gå ut och knuffa li te på den. Ibland funkar det, ibland inte. 

Senaste gången jag försökte starta den "surrade" startmotorn bara. Efter att har rullat lite på traktorn med växel i "klickade" startmotorn vid nästa startförsök. Det hela slutade med att jag fick kn uffa in 430:n med en annan traktor. 

Hur löser jag problemet? Är det ny startmotor som kvävs eller har kuggkransen pajat?   
2009-11-08 21:24
FörfattareSvarDatum
Gustav Sv: Startproblem Volvo BM T430

Frågan är:
Klickar den endast eller drar startmotor men inte kommer i ingrepp.
Första av allt ta och lossa startmotor och rengör och smörj denna, kolla Bendix drevet, då startmotorn är bortmonterad så kan du se startkransen, vid motorn succesivt oc h titta finns det skador på drevet, så går det ofta att "rädda" kransen genom att man med en mini slip och lämpligt slipstift åtgärdar kransen.  
2009-11-09 08:06
Bo Bilelektriker Sv: Startproblem Volvo BM T430

En Volvo BM 430 har knappast något Bendixdrev, däremot har den ett skjutbart startdrev som manövreras med en solenoid. Det finns även en äldre variant av startmotor med förskjutbar rotor och denna variant har inte något "Bendixdrev" heller. 
2009-11-09 19:11
Andreas Sv: Startproblem Volvo BM T430

Jag tror absolute inte att man ska blanda in oljor vid sväng hjulet. Detta ska (i alla fall på många John Deere) vara tort.  
2009-11-09 19:25
Anders Larsson Sv: Startproblem Volvo BM T430

Hej. Efterlyses.. Till en BM 810 söker jag en styrservopump eller bara axeln som driver pumpen , jag har inte fått någon napp på dom stora traktorskrotarna. Vem vet, någon kanske har en liggande i verkstaden.
Tacksam för svar. 
2009-11-09 19:32
EU Farmer Sv: Startproblem Volvo BM T430

Är det ens värt mödan att lägga ner jobb på såpass gammalt skrot när man kan kan få bidrag till nya grejer?.
 
2009-11-09 19:41
Gustav Sv: Startproblem Volvo BM T430

Är det bara startmotorn som är problemet så är jag spekulant, 
2009-11-09 23:13
EU Farmer Sv: Startproblem Volvo BM T430

Har du traktormuseum? 
2009-11-12 00:43
Anders Sv: Startproblem Volvo BM T430

Klart att du ska lägga ner lite arbete på traktorn! Du har en traktor som är helt rätt och som kommer att stiga i pris mer än villan i Danderyd.      
2010-05-27 12:18
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.