Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
wille SJärnhäst

 Hej, ja undrar om det finns nån som har erfarenhet av Järnhäst eller Oxen minilunnare i skogsbruk? 
2009-10-08 13:07
FörfattareSvarDatum
Gromykov Sv: Järnhäst

Köp en ATV + vagn med hydraulkran istället, så får du en maskin med bredare användningsområde. 
2009-10-10 13:04
Håkan S Sv: Järnhäst

Jag har haft en Järnhäst PRO (JHP)med vinsch och timmerboggie i 10 år. Det var flera skäl till att jag bytte till mig en YAMAHA 600 GRIZZLY fyrhjuling med timmerboggie och en enkel linkran med fjärrstyrning. 
1. Det var alldeles för jobbigt att gå f öre JHP-ekipaget. Då man huggit, kvistat, apterat och lastat virket vill du ju åka till avlägget. Och inte gå och stånka och svettas före ekipaget i 100 - 500 meter.
2. JHP var för långsam med sina 5 km/tim.
3. JHP var för för svag i motlut (jag ha de en 5,5 hk HONDA-motor).
4. JHP var och är alldeles för dyr i förhållande till sin låga kapacitet (last-och transport)
5. En bra terränghjuling är betydligt mera användbar. Den är roligare att köra. Den är snabbare och starkare. Den har att breda re användningsområde. Det är också lättare att få flera i familjen att engagera sig i olika arbetsuppgifter.    
2009-10-12 14:27
tanco Sv: Järnhäst

köp en traktor med huggarvagn istället för en leksak som en ATV eller en järnhäst. 
2009-10-17 21:19
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.