Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
GustavHydraulsystem på traktor

Hur ordnar man bra filtrering av hydrauloljan på traktor utan att behöva byta original filtren som också är både dyra och dåliga? 
2009-09-30 22:24
FörfattareSvarDatum
plutten Sv: Hydraulsystem på traktor

Man silar oljan genom tänderna 
2009-10-01 18:47
John Lenin Sv: Hydraulsystem på traktor

Släpp ut oljan och häll den i en tratt med ett melittafilter så blir oljan lika ren som ny! 
2009-10-01 23:30
Elof Sv: Hydraulsystem på traktor

Jag har ett egen utvecklat system för offline filtrering kan närmast beskrivas som dialys som jag kör med, flyttar det mellan mina olika traktorer och filtrerar vid behov. Det kanske är flera som är intresserade av detta? 
2009-10-02 08:23
Idi amin Sv: Hydraulsystem på traktor

Du Gustav.Vadkostar en filtersats till din maskin?Och hur kan du säja att dom är dyra och dåliga.Vad grundar du det påståendet på,Hur är dom dåliga?är dom full med skit?Då funkar dom ju bra,på vilketvis är dom dyra om du ställer det i paritet kostnad  mot ett pumpbyte.Förmodar att du har en härk till traktor så att nåra tior till filter  nästan överskrider värdet på denna.Om du är väldigt interesserad av sk evighetsfilter så kolla på Cleanoil och motsvarande.Mvh/Idi  
2009-10-02 20:00
Gustav Sv: Hydraulsystem på traktor

De allra flesta traktorer har enkla pappersfilter som har dålig rening, normalt set så är de av klassen 25 my, allt för dåligt för moderna traktorer enligt de flesta tillverkare av hydraulkomponenter. Moderna traktorer bör ha filter som renar ner til l 10 my absolut då håller hydraulkomponenterna länge och man slipper störningar i ventiler mm. De originalfilter insatser som de flesta traktortillverkare erbjuder kostar i många fall mellan 500 - 1000 sek och det är dom inte på långa vägar värda   
2009-10-07 22:35
Idi Amin Sv: Hydraulsystem på traktor

Tjena.Gustav!Du pratar i nattmössan.Vad har du för traktor?Att ett filter till en jordbrukaretraktor skulle kosta över 150;. Är mej en gåta.Du pratar om my6,Vad är det? Ge en fullständig beskrivning,kontra märket på din traktor,Föresten du har väl en  skittraktor som går 22000 tim utan å byta nåra som helst oljor/ Mvh Idi  
2009-10-08 20:48
Gustav Sv: Hydraulsystem på traktor

Idi du verkar inte direkt påläst. My = mikrometer alltså ett mstorlek på partiklar. Det är en normal vardags vokabulär då det gäller filter skall jag gå in på fackspråk så blir du nog inte gladare.
Känner du inte till vilken reningsgrad dina filter  i hydrauliken håller?
  
2009-10-08 22:45
Idi Amin Sv: Hydraulsystem på traktor

Gustav.Det är jag som har myntat ordet My,kommer från ett uttryck vi har på Swahili språket.Om du åker på till en filterförsäljare,typ,Backmarks,Swedol,mfl,så pratar man inte My på filtren,Har Skogsmaskiner&entreprenadmaskiner,köper filter för många  tusen årligen,men har ännu inte pratat My med säljarna.Tror att tillverkarna av resp maskiner har klarat av den biten då jag handlar mina filter,Vad det gäller min vokabulär så är jag certad Svensklärare,Vokabulären har vad jag VET inget med filtreri ng av oljor att göra,Rätta mej om jag har fel!/Mvh Idi  
2009-10-09 07:13
John Lenin Sv: Hydraulsystem på traktor

Filter mäts i mesh inte i my så där har diktatorn faktiskt rätt för en gångs skull 
2009-10-09 11:58
Idi Amin Sv: Hydraulsystem på traktor

Vaddå Diktatorn:jag ärväl för he ingen diktator.Bara en liten svart jävel som försöker att få er vitingar att förstå saker å ting/mvh Idi 
2009-10-09 19:25
Erland Sv: Hydraulsystem på traktor

Sök på 557-4510 på Olsson i Ellös hemsida och det kommer upp hydraulfilter
med en reningsgrad av 10 micron.1 mikron alternativt 1 my = 0,001 mm.
Bara att Googla,det verkar som Gustav har mer i skallen än flera andra här. 
2009-10-10 07:57
Meken Sv: Hydraulsystem på traktor

Du har helt rätt Gustav,orginalfilterna är tämligen dåliga släpper igenom för stora particklar och även vatten.Ett externt filter som man pluggar in i hydralutaget(tur och retur) och låt traktorn stå på tomgång nån timme ibland funkar utmärkt,ett bra  allternativ mot en dyrare fast integrerat system..  
2009-10-12 21:33
Meken Sv: Hydraulsystem på traktor

Kolla på kleen oil  se lantbruk... 
2009-10-12 21:46
Jan Lenin Sv: Hydraulsystem på traktor

Melittafilter renar betydligt bättre än dyrare externa filter 
2009-10-12 22:52
Lyckligman33 Sv: Hydraulsystem på traktor

Hej, Jag har 700liter hydraulolja viskositet 46 som jag nu vill sälja, då jag sålt min Åkerman h7 grävmaskin.
Oljan är av mycket god kvalitet, jag gav 30kr/l men säljer den nu för 20kr/l vid köp av minst en dunk på 20 liter.
Vid köp av hela mitt pa rti på 700 liter så sänker jag priset till 15kr/l.
Kan användas med fördel i alla hydraul maskiner och bra mycket bättre än Biltemas...

Länk från proanalys (q8) 
http://www.proanalys.com/userfiles/docs ... 20prod.pdf

Mvh Kent Johansson
Tel 0 70-6067681 
Mejl: Kent.johansson001@gmail.com  
2012-06-10 15:34
Peggs Sv: Hydraulsystem på traktor

Det finns i dag of-line filter typ Europafilter som filtrerar ner till under 1 mikron och avlägsnar både vatten och oxidationer och hertser. O då inga oljebyten för en olja blir aldrig förbrukad endast förorenad. Mvh Peggs 😜 
2015-11-28 18:50
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.