Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
anderssonmarkberedning...

vid markberedning med metoden harvning....då ska man ju enligt rekommendationer påta ner plantan i omvänd tilta...ca 2 meters avstånd enl.uppgift.Men har varit ute och kollat lite på harvade hyggen,det har varierat mellan 3 till 3,5 meter mellan dess a tiltor...ska det vara så brett melllan dem?Trodde ju i min enfald att om man sätter plantorna med två meters mellanrum så ska det väl vara två meter mellan dem på bredden med eller?Nån mer som har funderat på detta eller åtminstone har nåt vettigt  svar....?  
2009-08-19 19:25
FörfattareSvarDatum
Lainde Sv: markberedning...

Du menar väl "högläggning", Andersson.

2009-08-19 20:57
andersson... Sv: markberedning...

nej...harvning...2 radig harv... 
2009-08-20 19:41
Gustav Sv: markberedning...

Vad står det i skogsstyrelsens krav på åtgärd som ligger till grund för markberedningen?
Där står normalt sett angivet hur många plantor /hektar som skall sättas stämmer inte det med hur markberedningen utförts ja då har entreprenören slarvat, vilke t inte är någon ovanlighet. Många entreprenörer kan också lämna en karta som visar hur körstråken ligger som kvitto på utfört uppdrag.  
2009-08-21 07:55

Harvning och plantering är nytt för mig.
Har bara idkat harvning i samband med kvarlämnad fröställning (självsådd), men det är ytterst sällan jag kör med den föryngringsmetoden numera.

Plantering - då är det fläckberedning/högläggning som gäller. 

Som komplement till Gustavs inlaga bifogar jag en länk, där du själv kan räkna ut antal planteringspunkter efter SI och bredder mellan markberedningsspåren.

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/Templates/page____11782.aspx < br>

2009-08-21 13:56
andersson Sv: markberedning...

det verkar inte finnas några klara direktiv avseende vilket avsånd harven ska arbeta...men ni som anlitar högläggare då...vilken bredd är det mellan tiltorna där på den metoden då?antalet plantor per hektar är ju ganska ovesänligt...enligt min mening  är ett jämnt förband viktigare,det ger en finare ungskog....Men det är ju enligt mitt tycke...skulle va trevligt om nån hade ett motargument mot detta som håller....

2009-08-21 20:17
fresken Sv: markberedning...

Jag är skogsmästere och jag vet ett du ska plantera i var tredje tilta efter plogen 
2009-08-21 23:38
Gustav Sv: markberedning...

Jag tror nog att "skogsmästaren" är ute och svamlar. Beroend på var du har din skog så skall du förmodligen plantera ca 1800 - 2400 plantor per ha (finns angivet i Skogsstyrelsens avverkningstillstånd) och då är det bara att räkna själv. Skogsmästa rens teori kan du glömma. Att sedan det inte blir raka rader det är av rent tekniska själ, harvens armar måste kunna röra sig för att komma runt hinder mm. Du kommer ju att få en del självföryngring, dessutom så kommer en del av de plantor som du sät ter inte att överleva så vid första röjning så har du underlag för att skapa den ideala skogen med näst intill bestånd i raka linjer. Lycka till  
2009-08-22 20:14

Delar Gustavs råd och uppf runt detta.

Plantor kommer att stryka med, men vägas upp mot en viss del självföryngring mm, så det är främst i 1á röjning som du har en chans att fixa till jämnare förband.
Det viktigaste just nu, är att du har tillräc kligt med, planteringspunkter avstånd och plant, efter bonitet/ståndortsindex, och där hittar du allt i redan bif länk.

//Lainde  
2009-08-23 14:33
fresken Sv: markberedning...

gustav du talar ren humbug. jag är bildad i den höga skolan så ta ut plogen och plöj runt sten och stock å plantera i var tredje fåra så blir det kanon skog. 
2009-08-25 23:26
En som vet mera Sv: markberedning...

Skogsplöjning med plog är förbjudet sedan många år tillbaka. 
2009-08-26 11:10
anderson Sv: markberedning...

tack gustav för råd och synpunkter runt detta med markberedning. 
2009-08-27 12:17
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.