Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
pellefjantÄrtor

Tror ni det är ide att så ett halvt hektar ärtor i år? Har funderat lite fram och tillbaka men kan inte bestämma mig. Pelleman kom med ett råd nu! 
2009-05-05 23:06
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Ärtor

Jo ärter är inte dumt i år med det priset(4kr), så det blev 16 ha här iallafall 
2009-05-05 23:30
Kalle Sv: Ärtor

Vad gör ni år duvorna då och alla andra fåglar som dyker upp.
Är ju inga problem om man har 16ha men ett halvt äter de upp innan de kommer upp? 
2009-05-06 04:27
Egon Sv: Ärtor

Duvorna och råkorna är ett riktigt helvete! Det enda som funkar är att parkera bilen mitt ute i fältet sen lägger man sig där för att sova på kvällen. Klockan 04.30 vevar man försiktigt ner rutorna och sen är det bara att brassa på. En morgon i slute t av maj förra året fick jag 6 duvor och 16 svarta!  
2009-05-06 11:17
Egon Sv: Ärtor

Nej så inte höstvete nu på våren, den går inte i ax! isåfall får du ensilera den. 
2009-05-06 16:38
Mange Sv: Ärtor

Hej jag heter Magnus och jag har fått höra att jag är kass på att harva..
Måste man harva till en jämn yta på åkern för att få bra resultat på skörden, t ex ärter. Eller kan man ha lite ojämnheter så att säga?

mvh. 
2009-05-06 18:41
stalin Sv: Ärtor

HÖRRU! PELLEFJANT,Du kan väl förfaen inte vända dej till en enskild skribent i detta forum.Pelleman är ju ett skitalias som du åberopar.Själv har jag petat ner utsäde på 44ha med Findus bakom ryggen,Å de ni pellemanar&pellefjantar,det blir daler i fi ckan det.Snacka om ett tunnland Pellefjant det är ju löjligt,komigen då du passerat 80 tunnland då ska vi börja prata ärtor/Din Skit  
2009-05-06 22:06
Egon Sv: Ärtor

Du är ute och reser mannen; Findus går för högtryck och tar in så många nya odlare man kan. Odlingen av gröna ärter i sverige är mycket lönsam och miljövänlig beroende på klimatet. Ärterna som Findus producerar är huvudsakligen för export. De största  kunderna finns i Italien, England och Frankrike, det är mindre lönsamt att odla i dessa länder då klimatet medför att ärtorna måste sprutas en 10gånger. I sverige räcker det med en ogräsbekämpning på drygt hälften av odlingarna.  
2009-05-07 16:55
Den riktiga Pelleman Sv: Ärtor

Ja de e bara o bita i de sura äpplet o se glader ut. 
2009-05-07 18:07
Stalin Sv: Ärtor

Ja ni grabbar,avundsjuka är en svår och obotlig sjuka,likväl som skadeglädje är den sanna glädjen.mitt alias är Stalin om du inte kunde läsa det,står längst ut till vänster under författare,tror att jag ska ut å putsa lite på min nyinköpta BIG BUD vi sserligen lite begangnad men ändå världens största jordbrukstraktor,törstig,javisst men det händer ju lite  då man kör/Eder Stalin  
2009-05-07 20:44
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.