Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
FIAFiat Fästjärn

Hej! Har en Fiat 980DT  1980 som vi skulle vilja utrusta med en frontlastare har sett att det finns samma traktor med både Trima tror det var 1210 och Ålö lastare, min fråga är finns det någon som har en aning om FÄSTJÄRNEN till denna traktor. För öv rigt är det en stark "pärla" .  
2008-11-18 19:16
FörfattareSvarDatum
T Sv: Fiat Fästjärn

Både Trima och Ålö har lastare till i princip alla traktorer. Detta innebär att du behöver fästjärn som både passar din traktor och den lastare du tänker köpa. 
2008-11-18 21:16
FIA Sv: Fiat Fästjärn

Tack för att du svarar! Så om man hittar fästjärn som passar så kan man bara välja Trima eller Ålö om jag har förståt dig rätt. Har då yttligare en fråga? Om du vet, ibland säljs bara lastaren, hur ska man då få tag på fästjärnen. Finns ju ingen dire kt "art nr." att just detta fästjärn passar till Fiat  och just den lastaren, beg. marknaden verkar inte ge något.
Vill helst köpa beg. Har du möjligtvis någon "tråd=länk" som man kan kika på.
Mvh Ingrid
  
2008-11-18 21:46
John Lenin Sv: Fiat Fästjärn

Att köpa fästjärnen nya som reservdel till en begagnad lastare är dyrt, oftast betydligt dyrare än den begagnade lastaren. Men har du en otrolig tur så kan du kanske hitta en begagnad lastare med fästjärn som passar just din traktor. 
2008-11-18 21:52
FIA Sv: Fiat Fästjärn

Hej! Ja har nog insett det efter ett års letande och många telesamtal.
Lastare har jag hittat men saknar fästjärnen. Tror det verkar som jag får köpa en till (beg) Fiat till med frontlast.(Haha) 
Har varit på många av hemsidorna och letat men ej få tt något napp så det verkar som jag snart få ge upp. Att köpa nya fästen är lika mycket som jag betalat för traktor och plog så kanske det fortfarande finns någon därute som sitter på ett par fästjärn till Fia. Mvh I  
2008-11-18 22:10
John Lenin Sv: Fiat Fästjärn

Har du provat på traktorskrotarna? det skrotas ganska många traktorer med frontlastare. I annat fall får du hitta en riktigt duktig och billig smed som kan modifiera fästjärnen från en beg lastare så att de passar på din traktor. Han måste vara billi g för det är ett helvetes jobb. Tänk på att inte köpa en alltför gammal lastare om din traktor har 4hjulsdrift, de är ännu svårare att anpassa.  
2008-11-18 22:35
FIA Sv: Fiat Fästjärn

Tack för att du svarar ! Japp det stämmer man kan koppla in fyrhjulsdrift om det behövs, kan föstå att man inte kanske kan köra med 4 hjulsdrift i när man kör med skopa. Varför har det betydelse ? Ramen är ju fast där man ska fästa järnen ? Ska titta  till " Traktorskrotarna" Tack för tipset. Nattinatti kollar imorgon. Mvh I  
2008-11-18 23:28
John Lenin Sv: Fiat Fästjärn

De frontlastare som tillverkats sedan början av 80-talet ser lite annorlunda ut jämfört med äldre modeller. En lastare från 70-talet är byggd till tvåhjulsdrivna traktorer som oftast har mindre framhjul, lastaren är mer "böjd neråt" och fästena kan  sitta längre bakåt. En äldre lastare kan därför vara ännu svårare att montera på din traktor och framhjulen kan ta i när man svänger.  
2008-11-19 12:26
Pelle L Sv: Fiat Fästjärn

Snacka med Ljungs traktorförmedling. De har fästen + lastare till i principå alla märken och din traktor är väl inte precis ovanlig. 
2008-11-19 16:01
FIA Sv: Fiat Fästjärn

Tack för alla tips o svar ! Ska gräva djupare i detta.. Som sagt när en traktor med tiden (löp ut) så är det svårt att få en detaljerad info. om vilka detaljer som passar, kan bara ge ett "tips" om ni vill sälja så ha FOTOGRAFIER  i många vinklar s ånt köper jag, sen kan man ju alltid "fixa".
Och har man inte kunskapen i just i dom tillbehören så är foton, guld värda.
Hemsidor som: ATL,Mascus,Blocket Hammarömaskin, osv. jag kan göra listan lång men ska nu gå in på era tips. Hör säkert av mi g om fler frågor ni verkar sitta på många tips, kanske en morgon dag jag kan ge er något som " hur man byter lampor i en instrumetpanel i en Pajero Pinin" eller annat som berör ämnet.
Mången Tack till er. Mvh I  
2008-11-19 20:52
Fia Sv: Fiat Fästjärn

Hej ! Glömde bara att säga att uppdaterade hemmsidor er ju ett +. Mvh I 
2008-11-19 21:12
jonas Sv: Fiat Fästjärn

TK`s brukar ha mycke grejor! 
2008-11-21 21:25
Fia Sv: Fiat Fästjärn

Jag har fästjätrn till en Fiat beror på vilken modell det skall vara till. Leif 
2009-05-08 17:40
Fia Sv: Fiat Fästjärn

Hej Leif ! Fiat 980 DT år 1980 4W, vet ej hur fästet skall vara men man bör ha i beaktning 4 hjuls driften, kanske du möjligen har även en framfälg till dito. Mvh Ingrid 
2009-05-10 21:56
Fia Sv: Fiat Fästjärn

Jag tror att det är till 4hjulsdrift skall lägga ut dem på blocket så får du se hur dom ser ut. Har ingen fälg.Leif 
2009-05-11 18:22
wvduzsu Sv: Fiat Fästjärn

ITQyv1  tzgbdcplproi, [url=http://zjflgljuvclk.com/]zjflgljuvclk[/url], [link=http://nididbbvusbs.com/]nididbbvusbs[/link], http://oncoyymqvfxs.com/ 
2010-08-08 20:16
Mattias Sv: Fiat Fästjärn

Hej! finns det ingen i sverige som har lastarfästen, till en case 956 xl 89... jag har lastaren! man saknar ventilpaket.och fästen till en trima 470 mvh mattias
 
2011-05-17 21:28
Mats Johansson Sv: Fiat Fästjärn

Hej har du fästjärn till fiat 1180 2wd lastaren är trima 1620 tacksam för svar min mejl matsv70@hotmail.com 0703508985 mvh mats 
2017-08-07 08:24
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.