Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
ErikVattentub

Är intresserad av att bygga ett vattenkraftver i en närbelägen bäck. För att erhålla mesta möjliga fallhöjd behöver jag en vattentub på ca 300 meter. Då erhåller jag en fallhöjd av ca 50 meter.
Jag behöver en tub på 250mm diameter.Vad behöver jag st älla för krav på set sådan rör? Vem säljer dylik utrustning?
Tacksam för tips  
2008-10-26 12:55
FörfattareSvarDatum
Ingvar Sv: Vattentub

Kolla på biltema, de har det mesta 
2008-10-26 20:47
vattenråtta Sv: Vattentub

allt över 8 meters fallhöjd är bortkastat enl naturlagarna eftersom vattnet då har uppnått sin högsta hastighet. o du inkan inte fan har biltema vattentuber, möjligen dummerjönsmössor till såna som du. 
2008-10-26 21:42
Åke tråk Sv: Vattentub

Hastighet och tryck är olika saker vattenråttan... högre tryck = mer effekt om du använder peltonturbin 
2008-10-27 16:55
Turbinmula Sv: Vattentub

Fråga Vattendomstolen så får du hjälp med vilka legala tillstånd som krävs för kraftutnyttjande i ett vattendrag samt länkar till teknisk information!

Att skaffa kunskap i god tid håller Åklagaren borta! 
2008-10-27 21:26
åke-bråk Sv: Vattentub

hur får du upp trycket du mumlar om, det är ju bara fallhöjden som gäller läs på fysikens lagar, och köp en mössa du också. 
2008-10-28 13:15
vattenråtta Sv: Vattentub

Om man har förstasupphängningsförkopplare i tuben så kan man givetvis få lika hög effekt vid ett mindre fall. 
2008-10-28 22:15
ogenet Sv: Vattentub

man kan också ta en vatten konvertor med injektor o sätta längst ned o pumpa runt vattnet sidan om så att inte fiskar o löv fastnar 
annars kan man köpa vatten el av vattenfall 
2008-10-30 13:50
farmare Sv: Vattentub

sök vatten turbin på lego elektronik i smålandstenar dåm har nog 
2011-12-09 11:53
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.