Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Kallleväxtskyddsspruta

Hardi växtskyddssprutan (som har några år på nacken) vägrar att ge tryck högre än 1 bar. Den fick en mindre renovering i våras då diverse packningar byttes så nu läcker den inte längre iaf. Även mekaniken för att ställa in rätt tryck byttes då iom at t den var trycklös. Efter detta gav den bra tryck hoppade mellan 2 och 5 då det inte var rätt tryck i tryckutjämnaren. Men nu är det nere på 1 bar igen alltså :/

När jag skuvade bort slangen på sugsidan så var det vaccum där så det borde tyda på a tt det är tätt iaf. 

Vet inte riktigt vad för info ni kan tänkas behöva men annnars får ni gärna komma med förslag  
2008-10-12 22:21
FörfattareSvarDatum
ingvar Sv: växtskyddsspruta

Har du nån känsla av att det är fullt tryck ut från pumpen? Lite svårt att se kanske men man brukar ändå kunna höra lite om pumpen verkar anstränga sig..
Går det att fylla sprutan med pumpen? från en brunn t.ex? För om inget av dessa två grejer är u ppfyllda så måste ju själva pumpen vara dålig, nåt membran som läcker kanske. Och vice versa om dessa grejer är uppfyllda, så ligger ju felet nånstans efter pumpen..
Inte så mycket hjälp kanske, men en tanke iaf..  
2008-10-13 11:25
Mula Sv: växtskyddsspruta

Pumpmembranen är troligen spruckna och ventilerna kan vara slut, är det inget av dessa fel kan det ha kommit något skräp på sugsidan i pumpen som exempelvis ett spett. 
2008-10-13 12:45
Kallle Sv: växtskyddsspruta

"Har du nån känsla av att det är fullt tryck ut från pumpen?"
För en månad sedan var det iaf det.
Pumpen verkar inte anstränga sig låter inte konstigt eller något sådant.
Sugslangen är itne så lång så svårt att testa från en brunn eller liknande .

Det känns som den borde fungera och den fungerade som sagt för en månad sen men nu blir det inget tryck. Skumt  
2008-10-13 12:46
ingvar Sv: växtskyddsspruta

Då tror jag att du får lätta på cylindertopparna och kolla upp ventiler och sånt, för då pumpar han nog inte alls.. 
2008-10-15 09:34
Kallle Sv: växtskyddsspruta

Var nog jag själv som gjort ett tanke fel. Går inte att stänga av en av ramperna samt att den saknar ett munstycke så där blir såklart ett enormt tryckfall. Så fort det är åtgärdat ska det nog inte bli några problem .... 
Men hur lagar man avstängni nsannordningen, då menar jag alltså plastbitarna man kan föra uppåt och neråt som sitter 3 i bredd på den här hemma.  
2008-10-15 14:34
Ingvar Sv: växtskyddsspruta

Prova med att ge dom lite med en medelstor handslägga. 
2008-10-15 22:00
s. petter Sv: växtskyddsspruta

prova med ett spett i horisontell vinkel. 
2008-10-16 20:04
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.