Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PelleTröskning

Tjo!
Snart dags att dra igång den gamla tröskan och tänkte iår be om lite goda råd vid inställning av den. Det är en Volvo s830. 
Skulle gärna få reda på vilka olika inställningar man ska ha vid perfekt förhållande jämfört med när det är fuktigare.  Har tidigare kört med dom inställningarna som fungerar "bäst" men tänkte att det kanske finns något mer optimalt. Har alltid insådd kan även tilläggas i korn eller havre.
Men hur ska:
Haspel varvtal (hur ser man på inmatningen att det är rätt?)  
slagsko/skospalten (när ska det vara tätt resp lång avstånd?)
Cylinderhastighet (vad är det som avgör hastigheten?)
Rensfläktsvarvtal/riktning (hur ser man att man behöver ändra den?)

Hur ska detta vara inställt vid olika förhållande dvs soligt  o fint vs fuktigare för "optimal" tröskning (vilket kan vara svårt med en sådan gammal trotjänare).

Ibland är det problem med att cylindern blir "inlindad" med o/gräs och halm vid fukt vad gör man åt det för att ändå få in så mycket som möjli gt av säden? (ibland har man inte vädret med sig)  
2008-07-24 15:45
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Tröskning

Vid fukt invänta torrväder! 
2008-07-25 21:58
Ingvar Sv: Tröskning

Om vi börjar framifrån... Haspeln ska gå så den egentligen bara försiktigt för stråna bakåt, så dom ramlar på rätt håll, i förhållande till marken står den nästan still, går bara lite fortare. Men ser du att det lägger sig på kniven så kan man ju beh öva öka farten på den lite, men den ska ju inte gå som en visp eller räfsa i säden, då drösar mängder av kärnor redan där.
Slagskon sätter du åt så hårt du kan utan att det blir skador på kärnorna, ser du att dom blir kluvna eller skadade så går den  för hårt och cylindern för fort. Om det går att justera fram och bakkant på slagskon så är grunden att det ska vara dubbelt så brett i framkant som i bakkant.
Hastigheten på cylindern brukar jag knappt aldrig ändra, i så fall så gäller ju hög fart  vid svårtröskad säd och låg fart vi ärtor och havre..
Fläkten på dom här gamla tröskorna behöver oftast gå med full fart tycker jag, men man får ju kolla bakom så att inte bra kärnor blåser ut, men den risken brukar vara rätt liten, ha istället över sållet lite mer öppet. man skulle nästan behöva sitta i tröskan för att kunna se hur fläkten ska gå :-) Materialet ska ju flyta på över sållen, lite lagom i luften, det ska ju inte kasa på sållen. Men man får ju kolla lite i returelevatorn, är det on ödigt mycket som går där så är ju översållet för mycket öppet och för dålig fart på fläkten, alternativt ett för fint undersåll, så inte kärnorna hinner igenom..
När du kollar en tröska av den storleken så kan du lägga handflatan på marken bakom där  du kört, i mitten men inte under nån balk eller så, under handen ska det då vara max 2 fina kärnor, för att vara acceptabelt.
Lindade cylindrar är svårt att få ordning på, är ju så att säden då är för rå och kanske omogen eller blöt, enda du kan gö ra då är ju att se till så halmvindan fungerar som den ska, och eventuellt öppna hämduken över skakarna så säden får enklare att passera tröskan, men oftast får man helt enkelt invänta bättre förhållanden...  
2008-07-26 07:56
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.