Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
FredNy traktor


Det eviga ämnet vilken traktor skall man köpa. Har nu fått nog av att reparera efter senaste haveriet. Nu blir det en "ny" traktor.

Har tittat runt och som det ser ut för mig blir det antingen en Valtra N121 med frontlastare eller en JD 6430 m ed frontlastare. Har någon demo traktor på gång av både valtra och JD:n här i sverige. Sprillans nytt känns lite väl häftigt-över 700000 kr för en traktor till min hobby farm är för mycket.

Har även ett par på gång i danmark och tyskland som har g ått lite. Så får se om jag importerar en.

Är dock liten kluven vilken jag skall välja, båda verkar vara fina traktorer. Jag använder inte traktorn i skogen, för då hade Valtran varit given då den är ren under. 

Är det någon här på forumet som h ar några erfarenheter att dela med sig av om de båda traktorerna. 

När jag var och provkörde Valtran upptäckte jag en smidig grej. Autotraction kallar dom det. Drivningen stannar av om man släpper gasen eller om man sätter foten på bromspedalen. Ä r nog ganska praktiskt vid lastararbeten eller balpressning.
Annars verkar de vara ganska jämförbara, de jag tittar på har 50km/h låda , fjädrande framaxel, hyttfjädring och är ungefär lika starka motormässigt.   
2008-07-20 23:01
FörfattareSvarDatum
Kalle Sv: Ny traktor

Jag köpte en mf 5455 istället, jd =hög bränsleförbrukning, valtra= slö motor. 
2008-07-21 11:03
tjing-tjong Sv: Ny traktor

köp en billig kines, använd den i tio år köp sedan en till ny. 
2008-07-22 07:05
Stig Sv: Ny traktor

Palle,du behöver nog uppdatera dej 100 hk bör vara betydligt mer än en gammal BM.Hörde talas om en som provade en Valtra samma hk antal,men lämna tillbaka den omedelbart.Den orkade knappt sig själv 
2008-07-23 22:38
David Sv: Ny traktor

Om du inte menar skruva själv så rekomenderar jag att du väljer märke efter vilken verkstad som du har bäst kontakt med. Service och kunskap är viktigt 
2008-09-27 17:05
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.