Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
RTEEnda skörd

Om man bara ska ta en enda höskörd, och ha det till hästar som ju inte behöver jättemycketr näring i det... När bör man ta den senast då? Runt 10 juli, kan det vara lagom? 
2008-06-16 08:57
FörfattareSvarDatum
Ingvar Sv: Enda skörd

Låter vettigt..Men det får väl bli vädret som bestämmer antar jag? Kommer ett högtryck den 3 Juli så är det ju bara att slå... 
2008-06-16 10:27
Kalle Sv: Enda skörd

Inte en aning om hur lite näring hästar behöver men 10juli kan det inte vara mycket mer än fröhalm kvar alltså. Borde nästan vara så redan nu. Jag hade hellre tagit nu och sen bara slagit senare och spridit ut det om det är problem med återväxten. 
2008-06-17 07:19
RTE Sv: Enda skörd

Två helt olika svar 
2008-06-17 08:50
Andersson Sv: Enda skörd

10 Juli blir bra brukar själv skörda då till häst 
2008-06-17 09:02
Olsson Sv: Enda skörd

10 juli tar jag ju min andraskörd. Det måste vara hur stabbigt som helst då. Äter de det överhuvudtaget? 
2008-06-17 15:53
Kalle Sv: Enda skörd

Det jag försöker säga också kan man lika gärna ge stackarna halm. Har hört att det är hur viktigt som helst med fint hö till krakarna. 
2008-06-17 17:52
Andersson Sv: Enda skörd

Ensilaget till korna skördade jag 25/5 men hästhö SKA ha hygienisk toppkvalite men redigt dåliga näringsvärde om inte hästarna tävlar typ på Solvalla.Annars fångvarning. 
2008-06-17 22:34
Kalle Sv: Enda skörd

Kan nog stämma kom nog aldrig till kapitlet om näringen när jag läste om höskörd till hästar. Hästar vill man inte göda heller så Andersson jag viker mig för dig du verkar ha kunskapen.
Lyssna inte på mig i detta ärende 
2008-06-17 23:01
Ingvar Sv: Enda skörd

Det är nog bara så att ni som går efter den nya skolan så att säga, är väldigt inriktade på att gräs ska slås tidigt för att få höga näringsvärden och flera skördar ( även om jag tycker det ser lite överdrivet ut att slå gräs som är 15 cm högt, när d ieseln kostar 14 kr/l..)  Vi som varit med från den tid då höet hässjades vet att det faktikt inte blir så himla dåligt på en gång, förr slog man ju sällan höet före 1 Juli, och det användes ju till kor också, men dom mjölkade ju inte så mycket först ås, men dom tvärdog ju inte. Senaste gången jag hade hö, år 2000, slog jag första veckan i Augusti, och det blev ju hö av det också. Men sen var jag så trött på detta skitväder, så när sista lasset var inkört så satte jag på plogen och plöjde upp bit arna, och sen dess har jag inte brytt mig om nåt hö. Jag hade bara för avsalu, och hela sommaren vart ju förstörd när man skulle vänta på fint väder...  
2008-06-18 07:26
Andy Sv: Enda skörd

10 juli? viss geografisk inverkan föreliger, Bor du i Ystad eller Kiruna 
2008-06-18 08:06
Ingvar Sv: Enda skörd

Så sant Andy, Det är ju bra om snön gått bort..:-) 
2008-06-18 08:53
Höbövel Sv: Enda skörd

 Precis när midsommarfyllan gått ur är det dags att börja, om solen skiner vill säga. 
2008-06-18 09:14
RTE Sv: Enda skörd

jag bor i stockholmstrakten
 
2008-06-18 12:20
Daniel Sv: Enda skörd

Vi tar alltid höet vid första högtrycket efter midsommar. (Hälsingland)
Det ger vi till småkalvar och stödutfodrar mjökkorna under betesperioden. 
2008-06-18 16:27
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.