Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
johanEkologisk certifiering

Hej

Vilka bolag brukar ni anlita för ekologisk certifiering? Vad kostar det per år?

Vad innebär karenstiden om man inte varit certifierad? 

Fick ett pris av aranea att det ska kosta 7500 för första bösket... 
2008-05-30 21:21
FörfattareSvarDatum
Ingvar Sv: Ekologisk certifiering

Jag har anlitat SMAK istället  www.smak.se   Dom hade en betydligt enklare och billigare prislista än både Aranea och Hushållningssällskapet, som också börjat certifiera nu..
Exakta regler för karenstider och så hittar du på www.sjv.se  eller www.kr av.se   Men i korthet så handlar ju växtodlingen oftast om två års karens, då du odlar ekologiskt, men du får bara använda nåt på ca 60 procent sånt foder i din foderstat, resten måsta vara riktigt så att säga, alltså färdigomlagt till ekologiskt odl at. Kan du visa att du odlat ekologiskt även förra året så kan du ansöka om retroaktiv karens, och kommer då snabbare igång med din odling, men då måste du kunna visa upp beslut från länsstyrelsen att du sökt stöd, och fått, för ekologisk odling tidi gare år.

Ska du odla bara ekologiskt, eller ska det vara KRAV-märkt ?  
2008-05-31 07:18
johan Sv: Ekologisk certifiering

Ska bara odla ekologiskt.

Så jag får bara använda 60% av mitt eget foder allså. Måste jag då mao köpa de resterande 40%? Om det inte finns i närheten då? Kan man få dispens? 
2008-05-31 10:43
johan Sv: Ekologisk certifiering

Förresten jag har ekologisk djurhållning också. 
2008-05-31 10:50
Ingvar Sv: Ekologisk certifiering

Kollade nu, det är visst 80% i år , men från nästa år gäller 60%. Om du lägger om både djurhållning och växtodling samtidigt, så kan du få dispens, men då kommer det istället att ta längre tid innan du får djurhållningen helt godkänd..
Utan då handl ar det ju om att köpa in riktigt godkänt foder för att täcka upp dom sista 40 %, och det finns ju både en hel del annonser om foder , och annars har ju Lantmännen ett komplett sortiment med ekologiskt foder till alla djurslag. Har man då gott om eget  foder får man väl lägga det på lager förmodar jag och använda under kommande år. Det handlar ju helt enkelt om att det egenodlade fodret anses inte helt rent förrän efter 2 år, och under den tiden får man då bara blanda in en viss del. För min del ä r det inget problem eftersom jag ändå måste köpa hälften av fodret, vilket är max som man får köpa in.  Men du kanske har en bättre sits och har gott om foder?
Men kolla på kravs hemsida, så hittar du alla regler.  
2008-05-31 11:37
Kravodlare -98 Sv: Ekologisk certifiering

Med SMAK fungerar det bra och de är billigast ser man bara till att sköta det snyggt och spruta enbart när det är mörkt. 
2008-05-31 22:05
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.