Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Gunnarvalmet 405-88

Hej jag har blivit stående den drar ej jag lägger i växlarna men inget händer frånsett ett vinande ljud provat med hög o låg o back även med diff ingen skillnad detta hände när jag jobbat med kran så traktorn hade stått stilla en stund med motorn igå ng och när jag då skulle köra fram så kom jag bara några meter, vad har hännt ps. den har gått ca 10500tim  
2008-05-28 07:11
FörfattareSvarDatum
persson Sv: valmet 405-88

det är troligen axeln mallan växellåda och motor som brustigt sitter under hytt golvet du måste dela traktorn för att byta den lycka till 
2008-05-28 14:29
oljespett Sv: valmet 405-88

kan vara oljebrist i snabbväxeln, det viner om den iblan, annars som vanligt reparera med ett spett. 
2008-05-29 09:02
Niclas Sv: valmet 405-88

Det finns ingen snabbväxel på den modellen. Tyvärr låter det som om du måste dela den för att lösa problemet. Jag skulle ringa verkstaden.
/Niclas 
2008-05-29 10:24
Splines Sv: valmet 405-88

Detta hände på min Valmet. Det går en axel från kopplingen (egentligen 2 för
axeln till kraftuttaget går inuti drivaxeln) till växellådan. Mellan denna axel och ingående axeln till växellådan sitter en drivhylsa med splines.
Det kan vara denna som  har gett sig. Om det bara är den ska det nog gå att laga utan att dela traktorn - hör med lantmännen. Är splinesen på ingående axeln till växellådan också utslitna så måste den axeln bytas och då måste traktorn och växellådan delas. Tyvärr inte billi gt på verkstad.  
2008-05-29 18:16
Ingvar Sv: valmet 405-88

Du behöver inte dela traktorn, prova att hälla i Power-up i växellådsoljan så kommer den garanterat att funka igen 
2008-05-29 18:21
Ginnar Sv: valmet 405-88

Tack för alla tips det var hylsan med splines som gått sönder 
2008-06-22 09:09
Charlie Sv: valmet 405-88

Hej du behöver formodligen inte dela traktor det går att skruva bort övre
delen på främre delen på kopplingshuset. Tar du bort denna så ser du vad som
är fel det går även att byta lameller denna väg

Lycka Till

MVH Charlie 
2010-12-12 19:43
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.