Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
RolleMassaved färskvara?

Känner mig lurad på Granmassaved. Vecka 6 - 9 gallrade jag 60 m3 gran. Anmälde som granmassa vecke 10. Blev klassat som barrmassa eftersom det var mer än 3 veckor sedan avverkning. Vecka 11 - 12 högg jag ytterligare 30 m3 och anmälde som granmassa. B lev klassat som gran. Båda vältorna hämtades vecka 18. När mätbeskedet kom vecka 19 var allt klassat som barrmassa. Jag frågade köparen varför båda vältorna klassats som barrmassa. Svaret - har legat för länge. Granmassaved får inte vara äldre än 3 v eckor efter avverkning.
Skall jag förlora på att inte köparen hämtar virket i tid???
Jag skall i varje fall inte besvära den köpare mer.  
2008-05-15 08:45
FörfattareSvarDatum
Skogsola Sv: Massaved färskvara?

 Du har absolut blivit blåst. Före första april gäller inga färskhetskrav. Därefter gäller att virket ska vara framkört och mätanmält två veckor efter fällning. Hur länge sen köparen låter det ligga vid väg är hans sak. 
2008-05-15 20:07
Ingvar Sv: Massaved färskvara?

Oj!, Nu blir man orolig...Hur noga är dom med sånt, jag menar, som vanlig bonde som har fullt med annat att göra på dagarna så man bara hinner hugga lite på tidig morgon och sen kväll, så har jag svårt att hinna få ihop och framkört 10m3 på två vecko r...  
2008-05-18 09:17
Skogsuggla Sv: Massaved färskvara?

Varför besvära sig med att hugga själv då? Bättre att leja in proffs så får du ihop dina 10 m3. Är så trött på alla dessa snåla bönder som inte räknar sin egen arbetstid. 
2008-05-18 10:03
Skogsola Sv: Massaved färskvara?

 Sälj dina tio kubik privat som ved istället. Ingen nedklassning och ingen vrakning.  
2008-05-18 14:02
Ingvar Sv: Massaved färskvara?

Nu är det ju inte 10 m3 som jag ska gallra fram, i den första planteringen är det ca 50 och i den andra ca 300m3, båda är förstagallringar. Jag anser att jag har tiden att hugga det, och vill så göra för att få ett litet netto. För det är ju så, Skog suggla, att ditt resonemang enbart stämmer om jag har nåt annat inkomstbringande arbete att göra istället för att hugga. Ska jag leja ut huggningen och själv lägga mig på soffan? Då blir det ju en ren förlust hur man än räknar eftersom min tid där ka n värderas till 0 kr/tim.
Så det är inte enbart snålhet, utan även lite enkel matematik med i spelet.

Problemet som jag tänkte på var ju att dom vill ha minst 10m3 att mäta in, det var därifrån jag fick den siffran. Och det känns lite märkligt om  jag hugger mina 50 m nu över hela sommaren, men måste köra fram 10m var 14;de dag för att uppfylla färskhetsregler/minimitrave..
Men det löser sig väl antar jag...  
2008-05-19 08:20
Skogsuggla Sv: Massaved färskvara?

Är du arbetslös, eller vad menar du?
Annars antar jag att du har någon typ av övrig produktion på din lantbruksfastighet. Men du kanske inte får ut någon lön från denna verksamhet utan jobbar gratis. Hugger du själv ha då med i beräkningen att du ka n bli skadad framförallt eftersom du verkar ha liten erfarenhet av att hugga. Tänk då på vad det kostar dig om du får ligga med ett avslaget ben i några månader.  
2008-05-20 07:48
Ingvar Sv: Massaved färskvara?

Nej, arbetslös är jag definitivt inte, men den övriga produktionen på gården fyller inte upp riktigt hela tiden, utan vissa delar av året finns det tid över. Och det är den jag ämnar utnyttja till att hugga, men oftast blir det ju några timmar då och  då, och på sommaren är det ju även lite drägligare att hugga på kvällar och morgnar. Huggt har jag för övrigt gjort sen ungdomen, så vana finns.
Sen hör man ju alltid att det är ekonomiskt meningslöst att leja ut förstagallringar, så då tycker jag  gott att det skulle kunna löna sig att gå där själv.
Men nu har ju Södra introducerat ett nytt sortiment för mindre poster upp till 50m3, som dom kallar fiberved eller vad det nu var, och där kan tydligen lite allt möjligt läggas med, barkborreskada de träd osv, så det blir väl lösningen för mig.  
2008-05-20 09:17
Rolle Sv: Massaved färskvara?

Olika köpare har tydligen olika regler för vad gränsen går för färskvara. Jag har fått bud på 2 veckor från fällning till anmälan, men också 3 veckor från fällning till inmätning. Jag kommer att kolla detta när jag fortsätter med gallringen till höst en.
För övrigt tycker jag att inläggen från Skogsuggla bara är svammel. Vad vet du om skog och skogsbruk? Förmodligen inte mycket. Dina inlägg tyder på det.  
2008-05-20 21:26
Ola L Sv: Massaved färskvara?

Så är det.

Tomma tunnor skramlar mest. 
2008-05-20 23:13
Mögulen Sv: Massaved färskvara?

Ja eller hur? 
2008-05-20 23:39
Ola III Sv: Massaved färskvara?

Nej.
Skogsuggla verkar inte ha riktigt kläm på hur det är att vara skogsbrukare. 
2008-05-21 15:07
Skogsuggla Sv: Massaved färskvara?

Jag har ful koll på hur det är att ha en skogsfastighet. Ber bara att Ingvar tar med i beräkningen vad det kostar honom om han blir skadad i skogen. 10 m3 är ju trots allt en mycket liten post och är det då värt att spara några 1000-lappar på att int e leja in det?  
2008-05-21 16:15
Försäkringsma n skog Sv: Massaved färskvara?

"Ful koll"!?!

Det måste onekligen vara samma som att ha noll koll. 
2008-05-21 20:56
SkogsOlle Sv: Massaved färskvara?

Ingvar.

Vad betalar Södra för fiberveden?.

Mvh/ 
2008-05-21 21:06
Korplisa Sv: Massaved färskvara?

Livet är livsfarligt. Ingen överlever och en uggla kan bli tagen av räven. 
2008-05-22 11:17
hummern Sv: Massaved färskvara?

korplisa, framifrån eller bakifrån ?? 
2008-05-23 10:10
Skogsuggla Sv: Massaved färskvara?

Märk ord du "Försäkringsman skog" och förklara istället vad ett stavfal har med "noll koll" att göra. Jag hävdar fortfarande att 10 m3 är en liten skit post och varför då lägga ner tid och egen risk. Ingvar säger ju själv att han ska ut och hugga  när han hinner på mornar och kvällar. Bättre då att leja in och ta ut en större post samtidigt som man inte behöver oroa sig för skogsbolagens regler.  
2008-05-23 19:32
Spettet Sv: Massaved färskvara?

Det är ju å finna sej i att granmassa=FFG (Frisk färsk granmassa) har väldigt höga krav då det gäller lagringstid,för att kunna utnyttjas rätt i fabriken.Annars blir den nerklassad till Barrmassaved vilket innebär ca 15:- lägre pris per m3fub.Men är  virket anmält i tid och det inte fungerar med utkörning så ska naturligtvis uppköparen stå för mellanskillnaden för prissänkningen (obs)om det blir nerklassat till barrmassaved.Sverige har ett världsryckte om att leverera förstklassiga produkter och  då ställs naturligtvis krav på hela kedjan,Eller så salar vi med nåra spett så blir det stålpapper,gångbart världen över sämre kvalla men va då/MVH Spetterian  
2008-05-23 19:37
Egon Sv: Massaved färskvara?

Det är väl inget att hålla på att tjafsa om en liten sketen skogstäppa -elda upp skiten bara och så betor istället! 
2008-05-23 19:44
Nollbidtragstag are Sv: Massaved färskvara?

Vi har nog med bidragstagande betodlare som det är, Egon. 
2008-05-23 20:59
sug kuk Sv: Massaved färskvara?

gör som rubriken snåla skogsbönder 
2008-05-23 21:12
Stavfal Sv: Massaved färskvara?

En bonne kan bryta nacken när han ska hoppa ur traktorn för att p*ssa.
Är det då åkerarealen som styr om det är värt risken att hålla på med sådd och skörd?.
Nänä!, skogsuggla.
Du verkar ha extremt dåligt grepp om verkligheten. 
2008-05-23 21:49
Skogsuggla Sv: Massaved färskvara?

Man kan välja sina risker och vädera dem. Arbete ensam i skogen hör till bland det farligaste man kan arbeta med. Gå in på AMS hemsida och titta. Anser mig ha full koll på verkligheten, det gäller att minimera riskerna. Vad ska Ingvar ut i skogen att  göra när han bara kan ta ut små sketna poster om 10 m3 när han desutom är tvungen att hugga dem under tidiga mornar och sena kvällar, undrar jag? Vem har koll på verkligheten "Stavfal"?    
2008-05-24 11:20
Ingvar Sv: Massaved färskvara?

Att jag vill hugga det själv är ju för att jag anser att jag har tiden, kunskapen och möjligheten att göra det, plus att jag faktiskt tycker det är trivsamt att jobba i skogen..
Sen har jag ju förklarat att det inte handlar om 10 m3, utan ca 350, en da problemet jag ser nu sommartid är att hinna få fram 10 m på 2 veckor, eftersom 10 m är det minsta dom mäter in, och det tar en stund att få ihop det när det handlar om förstagallring, med även mycket skräphuggning som bara blir ved, men som också  måste bort när man ändå går igenom beståndet, säkert bortåt 30% som bara är död ved, löv och annat som inte kommer massatraven tillgodo.
Men är det så att nedklassningen bara innebär att det räknas som barrmassa så är jag inte bekymrad, det var ändå  det jag satsar på, bryr mig inte om att sortera ut den lilla del gran som skulle ha tillräckligt hög kvalitet.

Sen kan man fråga sig om denna iver för att leja bort en förstagallring innebär att det då bara är gnäll när alla påstår att det inte b lir nåt över på virket då? Det kanske är en jättebra affär? Ja, då kommer ju saken i ett annat läge, men så låter det ju inte precis när man talar med bönder, men dom mörkar väl dom inkomsterna då förstår jag, som med allt annat...  
2008-05-24 13:37
Åbo Sv: Massaved färskvara?

De små posterna tar man själv, de stora låter man andra ta. Enkelt och rätt. Och vad som är stort resp litet avgörs att tid, lust och utrustning. Finns absolut ingen ekonomi i att ta in folk för småjobben!!! Bättre att låta det stå isåfall om man int e tror sig på ett säkert sätt kunna arbeta eller att man inte hinner.

Basta.  
2008-05-24 15:33
Stavfal Sv: Massaved färskvara?

Exakt!
 
2008-05-24 20:41
Mögulen Sv: Massaved färskvara?

Ja eller hur? 
2008-05-24 22:33
Molusken Sv: Massaved färskvara?

Nähädå! 
2008-05-25 17:02
Ragnar Svedje Sv: Massaved färskvara?

För det första ska du lägga ut namnet på virkesköparens bolag här och på andra lantbruks- och skogsbrukssajter.

För det andra så sälj det som ved privat istället så gör du en skattevinst på 100% förutom ett bättre netto.

En stat som piskar skog sägarna samtidigt som man gynnar en klart kriminell skogsindustri finns det ingen anledning att finansiera.  
2008-06-16 08:58
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.