Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
HästtjejJordbearbeta gammal ängsvall

Hej!!
Förra året fick jag ta över en gammal ängsvall på 5 ha som tidigare brukare tagit hösilage på till sina hästar. Min tanke va att göra likadant. Förra ägaren har var o vartannat år lagt på slamgödsel på våren.
Vi tog vår första skörd förra åre t och hästens funkar bra på det. Men i vallen växer det bla smörblommor o annat "ogräs" och massor av mossa!
Det går inte att plöja där pga sten.
Min tanke va att lägga ut ren kalk för att ngn vecka efter lägga ut slamgödsel. Detta kommer dock kost a ca 9000 exkl  moms.

Ngn kunnig här som har ett bättre förslag eller tänker vi rätt? Hade en liten tanke om att köra ut ngn form av NPK istället. Då får jag ju både mot mossa och gödning på samma gång. Det kanske är både effektivare och billigare . Ngn som vet?

Tack på för hand!   
2016-04-02 08:39
FörfattareSvarDatum
John Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Spruta bort vallen med Roundup innan du gör något annat. 
2016-04-02 13:47
Hästtjej Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Och sen då?  
2016-04-03 07:15
Gårdsmästare Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Är det mossa där finns,då skall du kalka.Så höjer du jordens PH värde.Spruta bort ogräs med ett medel som heter Spirit.Funkar bra på gammla hästbete.Nog en veckas karenstid, står på bruksanvisningen.Sedan NPK 22-3-10.före ett regn. 
2016-04-03 07:30
John Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Efter att Roundup har verkat så direktsår du nytt gräs och gödslar med NPK.

Gårdsmästare "Spirit" vad är det för trams du hittar på? Ska man få bort vallen och ogräset så är de glyfosat som gäller och det går under benämningen Roundup. 
2016-04-03 08:25
Gårdsmästare Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Det heter Spitfire, inte spirit. Ursäkta 
2016-04-04 07:40
John Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Varför spruta selektivt medel som Starane (Spitfire) när vallen är kass? Så om vallen och tiodubbla skörden istället. 
2016-04-04 08:28
Gårdsmästare Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Men titta på hästtjejernas vallar , de är inte den produktivaste vallodling som finns.Hästarna skall visst ha magert bete med lite protein. 
2016-04-04 12:29
John Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

Minst 10ton ts per ha annars är det inte lönt att odla någon vall! Proteinhalten har inte med skördenivån att göra. 
2016-04-04 13:09
canada Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

hästägare tar ju själv död på sina vallar när hästarna betar dem hårt ,där man bara hugger slåtter vall m 10-12cm stubbhöjd varar ju vallen längre,Luzern funkar ju åtm till Hästar, Minst 10ton ha gäller minst lika mycket för vete konventionell då,  
2016-04-05 12:20
Michel Sv: Jordbearbeta gammal ängsvall

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:31
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.