Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Bill PalmborgVedvärmesystem. Diskussionsforum. Kunskaper.

Hej
Jag ska installera veärme i två gamla hus med isolerstandard från 1800 talet och letar nu efter transportörer och vedpanna. Jag är villrådig beträffande val av en modern 40kW panna med hög verkningsgrad med keramisk insida som måste bytas till s tora kostnader 
ELLER en modern gjutjärnspanna med stor lucka men lägre verkningsgrad, säker teknik 
ELLER en äldre panna som har många år kvar.
Jag räknar med 4,000 liter i acktankarna inkl exp.kärl. Ska sen kulvertera ut till slav med tappvärme  i det stora huset.

Jag har nästan gratis ved så verkningsgraden är inte avgörande.
Viktigar är att kunna ladda en rejäl sats och slippa ladda ofta.
Det skulle vara trevligt om några kunde diskutera detta på en tråd här och delge mig och säkert m ånga andra nybörjare värdefulla kunskaper.
.  
2016-03-31 18:25
FörfattareSvarDatum
vedrunkaren Sv: Vedvärmesystem. Diskussionsforum. Kunskaper.

Viadrus 90 cm gjutjärnspanna, laddomat 100, tank monterad ovanför pannan med 2 tums rör så självcirkulation uppnås om elnätet slås ut.
Mycket jobb med veden på våren och vid eldning, men det ger bra motion så du har chansen att uppnå hög ålder.
Lyc ka till det är en sann glädje att runka bland vedbitarna.  
2016-04-10 08:30
Hasse Sv: Vedvärmesystem. Diskussionsforum. Kunskaper.

Hej.
Tycker nog att du ska välja en modern effektiv panna.Har själv en Baxi och är väldigt nöjd.Finns några andra fabrikat som också har bra förbränning men Baxin är nog den kraftigaste och mest välbyggda.Att keramiken skulle behöva bytas ganska oft a och innebära dryga kostnader stämmer inte alls.Grejen är att man ska ha bra och riktigt torr ved.Helst blandved.Tänk på att du inte har för stora utsläpp,speciellt inte om du har grannar i närheten.För att klara det behövs hög förbränning.Ska du vä rma såpass mycket vatten med få ilägg behöver du nog upp på åtminstone 50 Kw panna och mycket vatten ska det absolut vara för att vedeldningen ska bli bekväm  
2017-04-13 17:22
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.