Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
SaskatoonVad styr generationsskifte?

Hej!

Jag funderar över den situationen vi har i Sverige med jordbrukare som blir allt äldre och problemet att få unga att ta över jordbruksföretag eller starta nya.

Medelåldern är idag 58 år. Detta verkar också vara ett fenomen på en global ska la.

Vilka är de mesta avgörande faktorer som hindrar unga från att starta? 
Är det finansiella kalkyler som inte går ihop kombinerat med hög risk eller är det krångliga reglementen och stödsystem (osäkerhet och oro)? Eller är det de äldre lantbru karna som värderar livsstilen och inte vill lämna marknaden trots dålig lönsamhet?

Ska vi fortsätta ha en tradition av familjejordbruk i Sverige är denna utvecklingen ytterst besvärande.   
2015-11-30 09:05
FörfattareSvarDatum
taskspelaren Sv: Vad styr generationsskifte?

varför  sätta sig i stor skuld, och ha dålig lön om man kan få ett bra betalt arbete som djurskyddsinspektör eller något annat onyttigt jobb.  På det onyttiga jobbet kan du både ha sjukpeng och pappaledighet, semester och andra nödvändiga saker för a tt överleva. I din 800 kvm stora villaträdgård kan det odlas grönsaker för delar av ditt matbehov, resten av födan importeras billigare än det produceras i Sverige. prisa gud halleluleja amen.  
2015-11-30 10:03
John Sv: Vad styr generationsskifte?

Vad menar du trådstartare? Tycker du att vi ska lämna över jorden billigt till någon yngre förmåga bara för att vi är lite över 50år???? 
2015-11-30 10:27
Saskatoon Sv: Vad styr generationsskifte?

@ taskspelaren

Så du menar att det handlar mer om pengar och mindre om livsstil?

Tror du att Sverige med världens bästa djurskydd kan vara ett sätt att skynda på "utrotningen" av svenska lantbrukare? - Tidigare har det funnits krav på att djur skyddsinspektörer ska ha erfarenhet av djurhållning, men nu är dem väl direkt rekryterade ur djurrättsorganisationen och har aldrig haft en guldfisk ens en gång..

@ John

I den bästa av världar så ska väl den som idag driver ett jordbruksföretag  lämna gården till ett/flera barn att driva vidare. Men vad styr "när" det sker?  
2015-11-30 10:44
John Sv: Vad styr generationsskifte?

Det är ca 2% av lantbrukarbarnen som är intresserade att ta över, övriga är intresserade av pengarna som blir vid en försäljning av gården. 
2015-11-30 13:22
taskspelaren Sv: Vad styr generationsskifte?

livsstil ger inga pengar eller fritid, varför utsätta sig för något så obehagligt som en djurskyddsinspektör då man lika gärna kan försörja sig som inspektör eller fackanställd.

"Världens bästa djurskydd" finns bara så länge ingen är hungrig. 
2015-11-30 14:37
Förloraren Sv: Vad styr generationsskifte?

Ta över ett jordbruk med många barn är inte lätt.Någon skall vinna och någon förlora.Vad föräldrarna gör eller planerar är inget värt.Den starkaste vinner.Rådgivningen vid generations skifte är inte mycket värd.Bankerna styr också.Alla gapar som rege l efter pengar.Träter och dold ovänskap skapas.Själv blev jag förloraren.Andra blev inte nöjda,och klagar alltid.Till taskspelaren är rådet att håll dig utanför om det går.  
2015-12-01 12:46
ase Sv: Vad styr generationsskifte?

hej
min dröm har alltid varit att ta över..köpa liten gård..Farfar var bonde men i dalarna. jag bor i kungsbacka. Svårigheten som jag ser det är ekonomin. Min dröm är att bli fårbonde men även att ha höns och odla grönsaket till husbehov. Söker inga  miljoner utan livsstilen som sådan. Vill men vågar inte ta steget fullt ut.  
2015-12-12 23:18
Johan Sv: Vad styr generationsskifte?

Jag söker efter gård att ta över och driva vidare hade inte tvekat en sekund!
Och här handlar det inte om att tjäna stora pengarn utan livsstilen är snål åkare idag så hade utan tvekan fått snurr på verksamheten!!

Mejla gärna!!

Talliballitorab an@gmail.com   Mejladressen kan låta skum men det är taget ur joddla med sivs låttext!!  
2016-03-20 06:38
Johan Sv: Vad styr generationsskifte?

talliballitoraban@gmail.com 
2016-03-20 06:39
Michel Sv: Vad styr generationsskifte?

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:43
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.