Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
GästBondeMånskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Hallå, sugen på att köpa lantbruk. Helst nåt som är lite större än de här hästgårdarna på 2 hektar som säljs här kring Göteborg för 3.9 miljoner... Den första tanken är väl att köpa nåt kring 50-100 hektar skogsmark för att jag gillar att vara i skog en och röja och gallra. Förutom att det är trevligt brukar också vara tid där man har en nästan rimlig timpenning.

Men med de flesta gårdar brukar nån slags åker följa. Hade väl kunnat tänka mig att plantera och skörda nåt även där. men då måste d et ju vara nåt som inte kräver så mycket arbetsinsats eftersom jag har ett "riktigt" jobb också som skall betala amorteringar och framtida ränta... Finns något sådant? Eller är det bara putsa som träda och söka EU stöd som uppfyller de kriterierna :(    
2015-05-24 10:04
FörfattareSvarDatum
canada Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

putsa som träda och söka EU stöd som uppfyller de kriterie,ja de kan du göra elr skörda vall &sälja balar ,eller arrendera ut marken brukar inte vara svårt , många vill köra kors&tvärs på vägen med stora maskiner,ska du satsa på något i Norrland  ?,  prislappen inte så hög där,  
2015-05-24 10:13
GästBonde Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Tack förs svar! Näe det blir nåt i sydvästra sverige tyvärr... Vi sålde av en gård på 50 ha utanför Umeå förra året så jag har i alla fall en grundplåt. Det här med att arrendera ut har jag aldrig gillat. Det 10ha åker vi arrenderade ut där fick vi 1 kr för de senaste 15 åren för... 

Jo, det känns ju lite ledsamt om bra åkermark skulle måsta ligga i träda år efter år. Så skörda vall och sälja balar känns ju i så fall lite roligare finns det någon sida på nätet där man kan läsa sig till typ sch ablonsiffror för t.ex. hur mycket vall man kan producera per ha, hur mycket man får betalt, vilka maskiner som krävs och kostnader för dessa, avskrivningar, hur mycket disel man kommer att förbruka per ha, eventuella andra insatsvaror, osv... Odla va ll och sälja bal, är det alltså den minst arbetsintensiva odlingsformen?        
2015-05-24 11:17
canada Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

 arrenderade ut där fick vi 1kr  du hade väl EU stöden? annars var väl klimatet hyfsat i Umeå långa dagar på sommarn typ bra torka hö? ,ja odla vall är väl enklast , kanske inte med försäljning ,då är nog spannmålsodling enklare, funkar inte så bra i  för småskalig drift, blir ganska dyrt med rundbalsensilering(hyra in Maskinstation till allt) om fälten formade som pusselbitar de är de ofta i skogsbyggder,beg vall maskiner kostar inte mycket typ rundbalspress& inplastare, är maskinerna 15-20 år &  lite använda kan de vara i mycket bra skick de som är slitet är alltid för dyrt,  
2015-05-24 20:00
GästBonde Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Ha ha. Näe, inte ett öre mer. EU stöden tog bonden som arrenderade hand om. Enkronorna fick vi för övrigt aldrig in heller, han kunde ju i alla fall kommit med en ICA kasse pantburkar när vi sålde, hade ju täckt de senaste decenniernas arrende. En fi n affär för oss... Det var iofs farsan som gjorde upp då, men jag gillade aldrig riktigt upplägget. Så jag är inte så positiv till att arrendera ut.

Men jag gillar din ide om vallodling. Jag googlar och läser på om vallodling. Hellre en liten slan t in med en någorlunda liten arbetsinsats än en lite större slant in med en mycket större arbetsinsats. Begat i bra skick vore nog bäst som du säger, jag har inget behov av att hävda mig med nya och flashiga maskiner :)    

Hur funkar det för övri gt med dessa forum. Jag trodde jag regat mig här men har visst regat mig på "lantbruksforum.se" där verkar det rätt dött... Är det det här forumet lantbruksnet.se som är det mest aktiva idag?



     
2015-05-25 12:19
canada Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

 EU stöden tog bonden som arrenderade hand om.de var ju Tråkigt ,även om gårdstöd  inte var så höga i Norrland ,så är de massor med andra stöd , han plockade säkert ut 3 t per ha ,hade han dessutom djur ca 5-7 tusen/ha
lantbruksforum.se" där verkar  det rätt dött.jag vet händer inte mycket,ska kolla om jag hittar dig där en tid sedan jag var inloggad .. Är det det här forumet lantbruksnet.se som är det mest aktiva idag?nej, men de är rätt ok + gratisannonseringen,ett forum som är mycket aktivt ä r Alternativ.se där diskuteras allt även säja/köpa saker, Men jag gillar din ide om vallodling, ja vad trevligt, finns alltid en del diskutera  
2015-05-25 16:37
GästBonde Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Tack för dina svar canada, uppskattar att du tagit dig tid. Och jo, efter att ha läst på lite om de olika stöden (som tycks ändras oftare än Lill-Babs byter karlar) så inser jag att han antagligen cashat in rätt bra på upplägget. Nåja det spelar inge n roll så här i efterhand, är väl bra att någon tjänat på det i alla fall.

Kallar mig RobbanGBG på lantbruksforum, här blev det GästBonde för att jag inte registrerade mig... Tittar på gårdar och försöker räkna, om det är så att den tidigare ägare n kört spannmål på 40ha kanske man kan låta maskinparken ingå i köpet, kan ju rent av bli enklast så för båda. Är inte alltid så himla ballt att sälja begagnade maskiner heller... Hur skall man värdera spannmålsåkermark i västra götaland egentligen 5 0.000 per hektar är det helt fel? Och finns det verkligen ingen sida där man kan läsa sig till lite om hur man skall räkna på intäkter/kostnader när det gäller olika grödor?    
2015-05-25 23:01
GästBonde Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Tack för dina svar canada, uppskattar att du tagit dig tid. Och jo, efter att ha läst på lite om de olika stöden (som tycks ändras oftare än Lill-Babs byter karlar) så inser jag att han antagligen cashat in rätt bra på upplägget. Nåja det spelar inge n roll så här i efterhand, är väl bra att någon tjänat på det i alla fall.

Kallar mig RobbanGBG på lantbruksforum, här blev det GästBonde för att jag inte registrerade mig... Tittar på gårdar och försöker räkna, om det är så att den tidigare ägare n kört spannmål på 40ha kanske man kan låta maskinparken ingå i köpet, kan ju rent av bli enklast så för båda. Är inte alltid så himla ballt att sälja begagnade maskiner heller... Hur skall man värdera spannmålsåkermark i västra götaland egentligen 5 0.000 per hektar är det helt fel? Och finns det verkligen ingen sida där man kan läsa sig till lite om hur man skall räkna på intäkter/kostnader när det gäller olika grödor?    
2015-05-25 23:01
canada Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

uppskattar att du tagit dig tid.de är bara Trevligt konversera m någon vettig människa,ja de blir ju som ett mail öppet för allmänheten, la ntbruksforum ,solrosfarm hittar du mig på ,åkermark 50 tusen/ha tycker jag låter prisvärt,om man räknar lite s å ränte kostnad runt 1000 kr, innan gav gårdstödet runt 2000ha nu ca 1000 + några andra stöd ska väl ge ungefär detsamma, kör du ekologiskt m spannmål ger de ytterligare 1500, men de är inte helt enkelt,    intäkter/kostnader när det gäller olika grö dor? jag skrev de på gogle kom upp lite olika alt,gogla  så får du nog fram någon kostnadsberäkning ,  
2015-05-26 00:10
ponesse Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Köp din skog i Baltikum# 
2015-05-28 05:51
Jonas Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Skog är väldigt lönsamt och man kan öka lönsamheten ytterligare genom att arrangera dogging och anlägga parkeringsplatser med avgift till deltagarna. Vi tar 25 kr per timme för att parkera bilen och det är inte en enda som har klagat på priset dessa  två åren som vi har hållit på.  
2015-05-28 09:46
GästBonde Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

Ja, jag har tagit fram en slags modell för hur jag skall räkna. Blir lättare att tänka kring olika objekt om man sätter siffror på dem. Svårast tycker jag att avgöra är hur lång tid olika moment tar och det är ju helt avgörande för om något skall var a lönt. Kan man till exempel klara vår och höstbruk på 50 ha spannmålsodling på 5 arbetsveckor så tycker jag det ser ut som om man har rätt OK lön för mödan även om det blir 10 timmars dagar och 7 dagars veckor :)   
2015-05-30 01:57
canada Sv: Månskensbonde, finns något lönsamt förutom skog?

 tid plöja 50 ha ex om steniga fält 4 skär vxl plog ca 0,6 ha timme,en kombination av Träda med baljväxter elr vallodling samlar kväve är en vinnare , både i konventionellt jordbruk med besprutning& ekologiskt jordbruk, sistnämnda kräver fler timmar  i traktorn, högre pris för produkterna& mer eller mindre lägre skörd  
2015-05-30 22:54
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.