Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
MarianneRimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Min partner jobbar som anställd medarbetare på en gård. D.v.s. han driver ingen egen gård. Ändå kan han inte planera någonting maj-augusti, pga vårbruk/skörd/etc. Han har givetvis lediga dagar enligt schema, men då kan han ändå inte planera något - d et Kan ju bli vårbruk och han måste jobba. 

Jag ska flytta om ett litet tag. Hade behövt hans hjälp vid flytten, och hade kunnat planera den till hans lediga dagar (vi bor långt ifrån varandra). Men nej det går ju inte....för blir det vårbruk måst e han jobba. Jag fyller jämt i sommar. Går inte att planera fest med min partner - blir det skörd måste han jobba. Min bror gifter sig i sommar och vi behöver snart ge besked på om vi kommer. Min partner kan varken säga bu eller bä - för han Kanske m åste jobba. 

Alltså ska det vara så här? Hade han varit egenföretagare med egen gård så absolut, då hade jag inte sagt ett piss om det. Men nu är han ju anställd med 115:- i timlön, och ändå förväntas ha någon slags obetald ständig jour under 4 må nader?

Har jag fel som tycker detta är orimligt?  
2015-05-03 23:08
FörfattareSvarDatum
John Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Nej du har rätt!Han tycker väl som många andra i branschen att traktorer är roligare än människor så han är rädd att han ska missa några traktortimmar om han åker på semester med dig. Lönen han har hade jag i början av 90-talet när jag var lantbrukse lev. Byt gubbe till någon som prioriterar dig istället.  
2015-05-04 10:24
Marianne Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Ha ha helt rätt - han föredrar definitivt traktorer framför folk! ;) Men i övrigt är han en av de mest fantastiska människorna jag någonsin mött så njaa, lite drastiskt att byta bort honom. Men tack för svaret John, bra med input från folk i bransche n!  
2015-05-04 20:47
canada Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Har jag fel som tycker detta är orimligt? nej knappast låter lte vagt att som bara anställd inte kunna planera något på någon bestämd tid  ,men var ändå glad att du har en partner med ett ganska säkert lågriskarbete & inte någon livsmedels// lantbruk skinspektör, för att de ska kunna ha en livförsäkring måste de + ev anhöriga ha skottsäker väst,farligt elr hur,finns knappt någon egenföretagare som rotar i myllan & når upp till 115 kr/timme,men de är ju ett sätt att leva& då är ju oregelbundna arb etstider i månljus vanligt, hoppas de löser sig för dig Marianne,lit synd m långa avstånd förstärker sällan relationen  
2015-05-05 09:15
John Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Men man kan inte vara lantarbetare för 115kr per timme år 2015 när alla andra med samma jobb har 140-160kr!! 
2015-05-05 10:36
Marianne Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Canada - lågriskarbete? 20% av alla dödsolyckor på arbetsplatser sker inom lantbruket, och både allvarliga och mindre allvarliga skador är ju standard. Stort mörkertal av arbetsplatsolyckor. Så visst finns det kanske värre jobb, men något lågriskjobb  är det ju knappast.

Men jo - har en eget vet jag att den egna timlönen sällan uppgår till de summorna, beroende på hur mkt växtodling en har då. Men det är ju inte lönen jag tycker är ett problem. Jag tjänar så pass bra så hans låga lön aldrig ko mmer bli ett problem för oss. Och hade jag inte tjänat så bra så hade vi anpassat oss - pengar är inte det viktigaste i sammanhanget. 

Men tack, och jo löser gör det sig nog på ett eller annat vänster. Och det är ju till honom jag ska flytta nu så  det långa avståndet blir ett minne blott :-) Därav extra trevligt om han hade velat hjälpa till med flytten ha ha! Men vem vet...kanske hans sätt att förhala processen för han inte Vill att jag ska flytta in ;-)


John - enligt lonestatistik.se s å är medianlönen runt 19000-19500 för djurskötare/lantarbetare. Vilket blir 115-120:-/timme. Visst att han ligger lågt iom all kompetens + erfarenhet + arbetsuppgifter, men undrar vilka gårdar du känner till som pröjsar fotfolket 140-160:-? Kollektiv avtalet vill jag minnas ligger på lite drygt 120:-/h.   
2015-05-05 22:46
canada Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

de här m låg lön & pengar inte allt läste i någon lastbilstidning   ett svenskt åkeri budfirma hade höll på utbilda ett antal kinser /Asiater, de var så nöjda få arbeta  vitt för 50-75 i timmen, så de var ju bra både för åkeriets ekonomi& asiaterna,, tidigare hade de arbetat 3-4 månader om året  ca 15 t dag, fått ihop årslönen då,jag tror vi får räkna med att invandrare tar en del arbete från oss & priserna dumpade,& de är väl egentligen bättre än att de går& driver på socialbidrag,       
2015-05-06 10:03
John Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

Maskinförare som behärskar ny teknik med anställning på stora växtodlingsgårdar ligger på 150kr! 
2015-05-06 10:42
Marianne Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

John - men då är det ju som att jämföra äpplen och päron. Han är ju inte anställd som maskinförare på stor växtodlingsgård. Han är inte ens kvalificerad för sådant jobb eftersom han inte har någon officiell maskinförarutbildning. Finns många andra jo bb han hade kunnat ta om det hade vart lönen som var ett problem!  
2015-05-07 10:53
canada Sv: Rimligt för dräng att sätta livet på vänt under 4 månader?

spannmälsgårdar, i sverige behöver inte så många anställda,ska ju gå så himla snabbt för typ vårbruk får inte ta 3 veckor här, blir mindre sprutning,om GMO-roundupready grödorna får fäste i EU, &de flesta väljer nog äta sig mätta på GMO mat mot att T yp halvsvälta på ekologisk mat,elr som typ att någon kan Tänka sig en överbefolkad jord,& en enkelbiljett till mars, tycker de skulle vara rena nivå 0,de får väl ses som försöks(djur),    
2015-05-09 06:01
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.