Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
TraktorägareTraktor med turbinkoppling

Stär i begrepp att köpa en traktor med turbinkoppling. Inser fördelarna, men är det något att köra med vid plöjning, harvning mm. Ger inte kopplingen stora effektförluster? 
2008-02-23 11:11
FörfattareSvarDatum
turbomatic Sv: Traktor med turbinkoppling

beroende på oljevolmen i kopplingen låser den vid ca 1000-1300 varv o är då stum och ger inga nämnbara effektförluster, vid varv över turbinkopplingens arbetsvarv är det körkopplingen som används,om det går tungt och motorvarvet sjunker vid harvning  tex 1200 rpm går kopplingen in o förhindrar motorstopp.
turbin koppling är suveränt i skog,lastarkörning och trp.
Jag har kört turbin sedan 1984 och har inte sett en enda nackdel.  
2008-02-23 19:03
Andersson Sv: Traktor med turbinkoppling

Den nackdelen som finns är när den går sönder 30000 kr i delar +arbete 
2008-02-24 11:25
ylva Sv: Traktor med turbinkoppling

I mitt fall är det en valmet med turbinkoppling.Har aldrig krånglat och är helt suveränt att köra med både i skogen , jorden och på vägen,så harva på du, det är absolut inga problem.Några effektförluster blir det inte 
2008-02-24 18:18
Anders Sv: Traktor med turbinkoppling

Har ett par grannar som har haft flera ras på sin Valmet 6400 med turbin. 
2008-02-24 21:58
T Sv: Traktor med turbinkoppling

Visst finns det risk att man kör sönder sin turbinkoppling. Det vanliga är nog att man glömmer lägga ur växeln när man stannar, och bara bromsar upp den. Då överhettas turbinkopplingen mycket snabbt. Att slita ut turbinen med normalt användande är dä remot näst intill omöjligt, den har ju ingen mekanisk kontakt mellan halvorna. 
Dessutom skonar den den vanliga lamellkopplingen betydligt, eftersom turbinen tar upp och utjämnar eventuella ryck i kopplingen.
Eftersom turbinen inte har en mekanisk  låsning sker viss slirning hela tiden. I Valmets fall är slirningen vid maxvarvtal 2%. Detta bör ju yttra sig i en något högre bränsleförbrukning.  
2008-02-25 22:33
Jan Skog Sv: Traktor med turbinkoppling

Jag har en 6200 med turbinkoppling - och det är bara fördelar specielt vid snöröjning och skogskörning. Man smyger sakta fram eller bakåt och reglerar farten med gasen från stillastående till "växelfart", hjulen slirar dessutom sällan, utan man har  kontroll på kraften i marken.  
2008-03-05 21:10
Ola Eliasson Sv: Traktor med turbinkoppling

Turbinkoppling kan ju jämföras med en converter.
I skogen innebär det att så fort traktorn slirar, släpper du gasen, och plötsligt greppar däcken och du smyger förbi det stället där du fastnade.

Jämfört med hydrostatdriften i en skotare/skördare  är en traktor med turbinkoppling mjukare att köra, har även kört en Ponsse med converter, helt underbar och otrolig smygförmåga.  
2008-12-18 14:46
Rolf..G. Sv: Traktor med turbinkoppling

Hej på er allesammans.
Jag har en 6800.Tyvärr har jag inte så lång erfarenhet av denna ..
traktorn har börjat slira/Tappat kraft på dom sista snabbväxlarna.
Motorn drar bra men farten inskar markant när det går uppför.
Kanske finns det någon där  ute hos er som vet nåt om detta..
Är det möjligt att kolla oljan i turbinen??
Finns det nåt speciellt filter för denna??

   Mycket tacksam för hjälp/tips..      Tpfh Rolf..  
2009-01-29 01:47
Mattias H Sv: Traktor med turbinkoppling

Du kanske redan har löst problemet men gissningsvis är det för lite olja i turbinkopplingen. På min Fendt kollar man detta genom att bromsa fast traktorn med en hög växel i och ge full gas. Då skall motorn orka upp i 1000-1300rpm. Varvar den mera är  det för lite olja och varvar den mindre så är det för mycket olja. Och så justerar man mängden olja efter det. Det krävs att motorn är fräsch och ger full effekt.
På valmet är förfarandet kanske annorlunda men symtomen du har tyder fortfarande på fö r lite olja.  
2009-08-23 14:13
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.