Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
EkoboyBryta träda

Har precis kommit över mer åkermark och den har legat i träda allt för länge.
Som ekologisk så sprutas det aldrig. Vad fungerar bästa att bryta en träda på våren, plöjning har jag uteslutit då det bara blir tuvor, så tanken var åt fräsning eller tal lriksharva, vad tror ni?  
2014-04-28 19:55
FörfattareSvarDatum
eco-kalle Sv: Bryta träda

de är nog tid ge sig på de nu med tallriksharven nu finns ju bra möjlighet att torka ut den låt den sen få gro till sig sen harva för medsådan behandling mattar man ut den ,beträffande tid på dygnet säger vissa att de bättre köra när de mörkt typ eft er 24 00 tills innan solen går upp,jag vet inte en sak är åtminstone bättre om de mycket torrt så dammar de mycket mindre hälsosamt för traktorn &föraren om hytten inte helt tät,   funderar du på så något i år  hösten el till nästa?  
2014-04-29 06:59
Eko odlare Sv: Bryta träda

En bättre variant än tröstlös dieselslukande, miljöförstörande jordbearbetning är att spruta med Roundup Bio som är godkänt för ekologisk odling, det har jag gjort  på alla vallbrott så länge jag har varit eko-odlare. 
2014-04-29 10:14
Ekoboy Sv: Bryta träda

Gillar inte sprutning alls, hade dock inte hört att det finns godkända preparat.
Är ju inte värre att tallriksharva på våren än på hösten.

eco-kalle; min tanke är att så en del och anlägga en vall, bästa ogräsbekämpningen som finns om vallen blir  bra enligt min mening.  
2014-04-29 19:45
eco-kalle Sv: Bryta träda

Ekoboy ,hoppas du har möjlighet så baljväxter  på så pass torr mark att de hade gått så höstvete el råg .är Luzern baljväxten & gräset Hundäxing + rajsvingel som huvudingrediens,  på lite fuktigare jord sår jag rörflen alsikeklöver,brukar alltid så 1 -2 kg vitklöver i vallarna, men ska du ha fodret till hästar är inte för mycket baljväxter lämpligt Luzernen är väl ok även för hästar,de här grova grässorterna är bra att hålla kvickroten i schack, men hatas av många för de tror de är för grovt&djur en inte kan äta de,   
2014-05-05 05:07
Ekoboy Sv: Bryta träda

Ska vara till mjölk så det får gärna vara baljväxter, brukar vanligtvis inte bli för grovt ekologiskt. mestadels gynnsamma år. Kört med en ny blandning i år med luzern 
2014-05-07 19:08
Pellemania Sv: Bryta träda

Ogräsättika finns att köpa på Biltema för ekologisk produktion
Har även hört att man kan göra med gasolbrännare, kolla med någon vägentreprenör.
Ogräsharv? 
2014-05-07 19:10
Prästapess Sv: Bryta träda

Bränna bort kvickrot......... Har man ingen kunskap är det bättre att vara tyst. 
2015-09-30 14:19
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.