Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
JAQKöpa jordbruksmark utomlands

Om man kan få tag på bra mark utomlands för runt 25 000 per hektar i ett land utan korruption så lockar det, även om jag är okunnig inom jordbruk. Spekulationer må vara något fruktansvärt enligt många, men i grund och botten hänger det på att jag spe kulerar i högre priser i framtiden. Kan jag då dessutom få viss anvädning av marken under tiden så är det fantastiskt.

I landet är snittjordbruket på 1 hektar och ineffektivt så in i. Att analysera jordprover för att få veta hur bra jorden är, vad  som växer bäst där och vad som kan göras för att få jorden ännu bättre är ett naturligt steg ett. Att sedan försöka satsa på lite effektivare jordbruk än grannplättarna är mål två, men för att kunna få riktiga stordriftsfördelar krävs det naturligtv is rätt så stora investeringar. Låt säga att man odlar majs/vete/potatis och arbetskraft är mycket billigt, hur stor mark behöver man minst för att kunna få lönsamhet och effektivitet? Naturligtvis en omöjlig fråga att svara på då det beror på massor  av faktorer, men kan det löna sig att köpa maskiner till ett 10-20 hektar stort jordbruk?  
2013-05-02 09:32
FörfattareSvarDatum
John Sv: Köpa jordbruksmark utomlands

Köp jord i Canada istället. men snabba på för snart kostar den mer än 25 tusen. Rejäla gårdar med runt 6-8 hundra hektar, lag och ordning samt frikostigt skördeskadesystem. 
2013-05-02 10:04
JAQ Sv: Köpa jordbruksmark utomlands

Kanada vore något, men det är inte riktigt det jag tittar på. Kanada är för långt bort och i en så mogen marknad som Kanada så har jag svårt att tro att priserna är så låga av en slump. Marknaden kanske prissätter kanadensisk mark så lågt för att det  är precis vad den är värd?

Nej, jag spanar mer åt ett håll där det finns viss politisk risk och mycket okunskap som håller nere priserna.  
2013-05-02 10:18
böneutroparen Sv: Köpa jordbruksmark utomlands

ännu en dåre som ska bli rik snabbt, och inbillar sig att just han har kunskapen.
idiot 
2013-05-02 21:52
John Sv: Köpa jordbruksmark utomlands

Analysera jordprover kan du skita i! Klimatet och den politiska risken är allt!!! 
2013-05-02 23:02
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.