Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
DanielSkogs-/Jordbruk som legat i träda många år

Jag har en generell fråga!

Så här är fallet, min familj (min mamma) äger en skogs-/jordbruksfastighet som enl. mig inte sköts på ett korrekt sätt.
Skogen är eftersatt, avverkas det så planteras det aldrig något nytt, påpekat detta vid ett ANTAL g gr. Då får jag till svar att det kostar bara en massa pengar. Men vart har pengarna tagit vägen för avverkning, ska inte dom återinvesteras i gården? Inget svar.

Jordbruket är utarrenderat, till en bonde som i mitt tycke inte sköter sina åtaganden , t.ex hålla rent vid staket, ta bort gammal taggtråd, gamla stängsel m.m.
Kan vara jag som är perfektionist men men.

Nu till min fråga, vi är 4 syskon, utav oss är det endast jag som har intresse utav gården och vill att den ska leva upp, eller  åtminstone leva vidare, men jag har inte ekonomi att köpa ut dom, hur går man tillväga för att skapa en inkomst på gården?

Alla förutsättningar finns men jag ser endast en massa problem, fallfärdig ladugård, bodar och ekonomibyggnader som ser ut s om jag vet inte vad, detta om något kommer kosta en massa PENGAR.

Är i dagsläget sjukskriven/arbetslös, det gör ju inte saken enklare.

Tips och ideer mottages tacksamt, har hört från grannar och vänner att betesmark o.s.v skulle passa utmärkt t ill mindre boskap typ får.

Marken ligger i anslutning till en sjö.

Är det så att arrendator per automatik har jakträtt?, så är det enl. mina föräldrar, annars har man ju en inkomst där att arrendera ut jaktmarken, mycket småvilt.

HJÄLP!!!!
  
2013-04-16 11:08
FörfattareSvarDatum
John Sv: Skogs-/Jordbruk som legat i träda många år

Arrendatorn har ingen jakträtt om det inte står så i arrendekontraktet. När det gäller övertagande av gården får du nog invänta naturlig avgång om ni är fyra syskon. 
2013-04-16 14:41
Bonde Sv: Skogs-/Jordbruk som legat i träda många år

Be att få se arrendekontraktet.Vi var 4 syskon så jag vet hur det känns,det är bara att vänta. Det är ingen som får med pengarna till himmeln. 
2013-04-16 20:14
realist Sv: Skogs-/Jordbruk som legat i träda många år

vänta på att mamma skall dö, eller sätt henne på hemmet.

Ordna en låg värdering på gården och manövrera ut syskonen så du blir herre på täppan till en låg kostnad.

Eller sälj gården och tag hand om pengarna själv eftersom just du har en större  moralisk rätt till gården (ditt intresse) hur du än gör så lär du bli osams med släkten, men det gör inget eftersom just du värnar så väldigt om gården  
2013-04-17 07:46
Thomas Sv: Skogs-/Jordbruk som legat i träda många år

Läs gärna min blogg på srbklubben.se Jag bloggar om min pappas srb kor.  
2013-04-17 13:56
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.