Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
BellhouseKöpa åkermark

Hej!
Jag har för avsikt att köpa 2,8 ha dålig åkermark i Halland. Anledningen är att den ligger i anslutning till huset och "det kan vara bra att ha". Det är dålig åkermark så vi kan inte så något, och som det är nu så klipper bonden marken en gång  om året och struntar i hur det ser ut.
Marken ligger omsluten av vägar. Vad tycker ni är skäligt att betala för detta?   
2013-04-05 12:27
FörfattareSvarDatum
Malcolm Sv: Köpa åkermark

Bjud honom 1 miljon för det är åkermarksvärdet, får han tänka för mycket ska han kanske ha tomtmarkspris och då blir minst det tredubbla! 
2013-04-05 15:37
Bellhouse Sv: Köpa åkermark

En mille för en liten sketen landyta som inte går att använda till något speciellt.  
2013-04-05 15:45
Bellhouse Sv: Köpa åkermark

HIttade på LRF:s hemsida lite statistik över åkermarkspriserna. 104 000 kr ligger det på i Halland. Säg att vi betalar halva priset för den. 52 000 kr. Är det rimligt? 
2013-04-05 15:55
birgit Sv: Köpa åkermark

då får du nog ingen mark 
2013-04-05 16:49
leif Sv: Köpa åkermark

du få nog bjuda 500000 och tänk på avstycknings kostnaden den är inte billig 
2013-04-05 16:52
Ann Sv: Köpa åkermark

Tomtmark ligger på minst 1000kr kvadratmetern så kan du få köpa den för ett par miljoner ska du vara glad! 
2013-04-05 21:04
Bellhouse Sv: Köpa åkermark

Så jag skall erbjuda 500000 kr för dålig åkermark när priserna ligger på 104 000 kr/ha för bra åkermark? 
Ann - Det är ingen tomtmark, och om det är det priset du nämner så skulle marken kosta 28 miljoner...då är det inte aktuellt för min del. 
2013-04-08 08:34
Markägare Sv: Köpa åkermark

Jag känner till den aktuella markbiten och det är definitivt ingen dålig mark och dessutom möjlig för framtida bebyggelse, så du får anpassa dig till dagens prisnivåer om du ska ha något. Passar det inte för din börs så får du väl låta bli. 
2013-04-08 15:03
Bellhouse Sv: Köpa åkermark

Jag ställde frågan här inne för att jag ville veta priset. Jag har fått berättat för mig av grannarna att det inte är bra åkermark, det är vad jag har gått efter, och vad jag har trott. Dessutom är det inget sått där på många år (om det går att så).  Jag kommer anpassa min plånbok efter dagens priser. Enligt LRF:s prisbild så är det runt 104 000 kr/ha i Halland om jag förstod det rätt. Därför ifrågasatte jag förslagen på 1 miljon resp. 28 miljoner. Om du nu känner till markbiten så kan du väl ber ätta om vad du tror om den och vad du hade varit beredd att betala?
Se bifogad länk för åkermarkpriserna 2012 och det jag gått efter http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/Akermarkspriserna-2012/

Ha det!  
2013-04-08 17:25
pellemania Sv: Köpa åkermark

jag vet att betalar du 2-4 kr m2 så ligger du väldigt rätt i pris 
2013-04-09 19:45
horhouse Sv: Köpa åkermark

får man inte bra betalt kan man lika gärna behålla marken........, finns ingen anledning att sälja till en snåljåp 
2013-04-09 21:59
pellemania Sv: Köpa åkermark

Egentligen vet jag inget om vad mark är värd men 4kr låter ju billigt så då skulle jag köpa om jag hade pengar men jag tror jag köper lite mat istället 
2013-04-09 22:30
Pellemania Sv: Köpa åkermark

Du Bellhouse varför anlitar du inte RLF-konsulten för affären då?
Hosta upp pengarna och bygg di en badtunna, bjud gamla ägaren på en bärsa och njut av livet istället för att hänga på lantbruksnet.se 
2013-04-10 18:20
Bellhouse Sv: Köpa åkermark

Är man snål när man är beredd att betala vad marken är värd? 
2013-04-10 18:31
ekonomen Sv: Köpa åkermark

börja med att räkna ut hur stort täckningsbidraget är sedan utifrån detta och aktuell räntesats (3%) så bör du finna ett värde på marken ej understigande ett hundra tusen per hektar. 
2013-04-10 21:10
birgit Sv: Köpa åkermark

Det är tomtmarkspris som är aktuellt på en så liten markbit dessutom kommer kostnaden för lantmäteriförrättningen till på en 30-40 tusen. Hela affären handlar om så stora belopp så det är nog bättre att du glömmer allt och anpassar dig till din ekono miska verklighet.  
2013-04-11 10:11
sexperten Sv: Köpa åkermark

om bellhouse bjuder ex 5kr m2 då är ju det och ingen bjuder över ,då är väl det marknadens pris,,marknadspriset är inte vad man begär utan vad man blir bjuden, 
2013-04-12 06:24
Fogden Sv: Köpa åkermark

Eftersom bönderna betalar så lite skatt kan marken inte vara mycket värd.
Tycker det är orimligt att bönder som sitter på förmögenheter nära nolltaxerar.
Konfiskera egendomarna och auktionera ut dem till skattebetalarna! 
2014-02-14 12:56
Supreme Sv: Köpa åkermark

Haha.. Kul att se en gäng bönder sitta och drömma om vad sina marker är värda. 1000 kr kvadratmeter för tomtmark.. Jo, möjligtvis om du säljer den inne i Stockholm alternativt i någon kranskomun. Gå och prata med markägaren och se vad han vill ha. Ve m vet, han kanske är behov av pengar och ser det som ett gyllene tillfälle. Ni andra tomtar här inne, varför sitta och ge råd och vara arroganta när ni så uppenbart inte har en aning.   
2014-03-04 01:57
Pelle Sv: Köpa åkermark

Bellhouse: 
hur gick det? gick du vidare och köpte marken? 

Håller för övrigt med Supreme till 100% 
2016-03-03 08:12
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.