Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PeterTraktor

Man kan ju fundera,ha en traktor som drar diesel eller ha en äldre
som inte drar något, om man då inte har en riktigt stor gård.
Det blir väl tiden då, men det blir ju mycket billiagre, med det priset på bränslet. 
2008-01-20 18:55
FörfattareSvarDatum
John Lenin Sv: Traktor

Vafalls? 
2008-01-20 19:55
peter-mula Sv: Traktor

jag funderar också i de här banorna men jag kommer tametusan inte fram till vilket som är ekonomiskt hållbart i framtiden, kanske man skall börja med gengastraktor för att hålla ner dieselförbrukningen men det är ju lite besvärlig att elda fart i fan styget, kanske man skall ha ständig bra i gengasaggregatet och under den tid trakrorn ej körs brännas prit i gengasbehållaren.  men men kan ju bli "yr" av gengasen och det tror jag kanske att jag blivit för jag hör röster som viskar åt mig köp en g ammal traktor som inte är så dyr i inköp och låt den stå helt still så bli den ju väldigt billig i drift och underhåll. som sagt man blir ju yr av gengasen kanske även du min gode peter har sniffat på den mellan din felinlägbg om det elektriska, som  även det är dyrt i drift kanske man skall använda gengas även där men hur ligger det till med explosionsrisken inomhus och gengas fan vet hur man skall göra med de fattiga rubel man ivesterat på konton utomlands.  
2008-01-20 21:53
John Aspberg Sv: Traktor

Funderar om traktor och diesel kan va billigare och större än en äldre eller blir det bättre med tiden. Den mindre och priset med traktor hellre än en stor med gården av diesel i tiden och äldre. 
2008-01-20 22:34
Adjunkt Von Redlös Sv: Traktor

Hepp!
Broder varch ble högt? Den ståde trktorn eller den såm gick?
Den gick ju bara upp en back med fotojen i kista, räkns de då?

Annar så är kmrads Aspegs inlägg tillfullo upplysande i spörsmålet och torde härmed lägga locket på i denna diskusi on.

Nu ska jag ner i lårviken och plöja mig en fåra så frodig o len..Hepp!  
2008-01-21 13:11
alkomulan Sv: Traktor

kanske det behövs alkolås även i traktorer. 
2008-01-21 15:48
Peter Sv: Traktor

Ja, trots mina felinlägg enligt sk peter-mula i sin anonymitet har jag nu erhållit ett förträffligt elverk(kom inte ihäg att Du hade några seriösa inlägg sk peter-mula) 7,5 KWA och den räckte för Va-pumpen, något element och för belysningen gott och  väl. Tack för alla tips!( Undrar bara hur ett inlägg kan bli ett felinlägg, egentligen.)
Vad gäller traktorer måste det väl vara så antar jag, att ju mindre areal man innehar ju mindre traktor klarar man sig med för att klara av samma arbete?
Tycke r inte frågan var så svår. Räknar man på detta i allmänhet, vilket jag hoppas och tror. Måste väl finnas ett samband med areal och antal hästkrafter.


  
2008-01-27 20:23
John Aspberg Sv: Traktor

Ja precis ju mer traktor i arbete i arealen i allmänheten om man tänker på större och arbete med traktor. Med hästkrafter räknar arealen i diesel fast större än traktorn i allmänhet. 
2008-01-27 21:28
Peter Sv: Traktor

Kul Aspberg, funderat länge på den? 
Tydligen ett mycket känsligt ämne detta, minst sagt. 
2008-02-02 18:06
utbonden Sv: Traktor

ja du peter du tycks ha drabbats av bondepöbeln, förmodligen var de som skrivit in tidigare varit raggare och då kanske man kan ursäkta dom, för de begriper ju inte bättre 
2008-02-04 14:08
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.