Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Nilsson"göra betesmark"

Hejsan,

Var krävs för att man ska få betesmark av sin röj-skog? Förutom att såga ner träden (vilket jag redan räknat ut att jag måste) vad behövs mer? Plöja? gödsla? så någonting?? Tar processen lång tid?

//Nisse 
2012-10-24 17:55
FörfattareSvarDatum
pellemania Sv: "göra betesmark"

syftet med en naturbetesmark är väl att det ska vara magert. då kan du utesluta det där med gödsling. och som alltid med biologiska processer tar det olika tid beroende på vad det är för marker, vad det finns för förutsättningar i marken tex vilande  fröer, samt vad du har för betestryck. Lycka till. Ps du är nog tvungen att sätta upp stängsel och jag tippar att det tar mellan 5 till 10 år att få en vettig hävd. vill du ha en mer produktionsinriktad mark kan du stenröja, köra över med någon slags  markberedare och sedan så in med vallblandning.  
2012-10-24 18:49
Nilsson Sv: "göra betesmark"

Låter som du gjort detta förrut?! :)  ..5-10 år? Hur kan det komma sig? 
2012-10-25 12:36
nilsson Sv: "göra betesmark"

pelleplutt, varifrån har du fått att jag vill göra en naturbetesmark, jag vill ha an vanlig betesmark där jag kan jaga vildsvin på. 
2012-10-25 14:13
betesbruker Sv: "göra betesmark"

du må selvsagt gjødsle, en del av den uproduktive skogsvegetasjonen forsvinner når en gjødsler. Og ta en jordprøve og kjør på kalk. Da blir det OK på kort tid. Det er da ingen som kan vente 10 år på et resultat? Lykke til. har fjerna skog på ca 10 Ha  som jeg bruker som beite for dikor. Det tar tid, ja. Men ikke 10 år.  
2012-10-28 20:15
pellemania Sv: "göra betesmark"

betesbruker
vad tror du händer med gödning i en natrurbetesmark? Har du testat att utfodra på naturbetesmark? -nässlor till tusen och nässlor ger varken biologisk mångfald eller bidrag. men det beror givetvis på vad du är ute efter en lågproduktiv n aturbetesmark med biologisk mångfald eller ett knallgrönt bete. då är det väl bättre att ta lite vall i anspråk som man kan ösa på med kväve i någon form. det finns en bra bok från sjv som heter något i stil med "naturbetesmarker" beställ den hr nils son.  
2012-10-29 15:25
Esben Balle Sv: "göra betesmark"

De gar sku godt få di naeller hveck med en spröjte og lidt 2,4 D + MCPA! 
2012-10-29 22:31
pellemania Sv: "göra betesmark"

det blir grannt du! jag hållerr på dig 
2012-10-30 09:59
svensson Sv: "göra betesmark"

gör naturreservat av hela egendomen . 
2012-10-30 20:25
Nilsson Sv: "göra betesmark"

Lite olika uppslag där....... 

Låter som en bra idé att hitta lite litteratur i ämnet.

//Nisse 
2012-10-31 12:14
pellemania Sv: "göra betesmark"

det tycker jag låter som en klok ide. läs gärna boken från sjv som jagh rekommenderade 
2012-10-31 16:54
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.