Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
ÅboInsådd gröngödsling i svart träda

Hejsan

Någon som har ett råd åt mig?
Odlar ekologiskt sedan drygt 15 år. Nu måste jag ha en svart träda för att bli av med kvickrot på ett stycke, har klarat ogräset bra tills nu med andra åtgärder. Efter trädan behöver jag ju tillföra kväve i nå gon form, antingen genom handelsgödsel eller gröngödsling, har ingen tillgång på stallgödsel längre. Vet inte om hur oddsen är med att så in gröngödsling någon gång i juli eller senare i år. Isåfall, behöver jag lägga med något annat som kommer upp f öre, som jag får slå till hösten, typ 50kg havre/ha eller något annat med låg giva? 
Jag brukar normal inte köpa in handelsgödsel mer än i undantagsfall och då inte främst för kvävet. Skulle hellre ta en hyffsad eller någorlunda gröngödsling och top pa med lite handelsgödsel nästa år och få en grann vårvete. Det knepet har funkat utmärkt tidigare.

Har någon några tankegångar att dela med sig av?  
2008-01-20 18:44
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Insådd gröngödsling i svart träda

Handelsgödsel i ekologisk odling jaha..... 
2008-01-20 19:58
Åbo Sv: Insådd gröngödsling i svart träda

Det finns faktiskt ekohandelsgödsel, trot eller ej min vän. 
2008-01-20 20:14
Ingvar Sv: Insådd gröngödsling i svart träda

Ja det finns ju..apropå det, vad kostar sån?
Jag är också lite villrådig, har försökt få med sjv på att släppa ut grisar på trädan för att sen så höstsäd, men dom får inte släppas på förrän 1 Juli, och då tror jag inte dom hinner rensa från kvickrot  fram till sådden. Så då ville jag släppa ut direkt på våren, men se det gick ju inte det!  Så nu får jag släppa dom där på hösten och sen låta dom gå och klabba hela höst/vintern för att sen så vårsäd...Tala om kväveläckage!  
2008-01-20 21:14
Lars Sv: Insådd gröngödsling i svart träda

Det bör väl vara någon kvävefixerande gröda, ärtor kanske? 
2008-01-20 22:02
Åbo Sv: Insådd gröngödsling i svart träda

Själva gröngödslingsgrödan är inget problem, finns färdig fröblandning som fungerar gott, bl.a. röd & vit klöver.
Frågan är snarare om det är lönt att lägga i något ytterligare som kommer upp lite snabbare och binder backen och ev håller ner ogräs.  

Ingvar, minns faktiskt inte, men det var dyrt. Kan se om jag kan leta upp en gammal faktura. Har faktiskt tyckt att bra skötta grönsgödslingar och bra växtföjd ger bättre netto i de flesta fall.
  
2008-01-20 22:22
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.