Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Tobias M/VBM 230 oljeläckage

Hej, jag undrar lite vad det kan kosta att laga oljeläckage från motorn på en BM 230 från -58?

Och om det är fel på startmotorn som är ej fungerade eller om det kanske bara är den avbrutna nyckeln som är orsaken...
Vad kan det i så fall kosta att  köpa ett nyckelvred(sorry kom ej på vad det heter egentligen) eller i värsta fall kostnaden för att reparera startmotorn?
Är i skrivande stund ej insatt i de specifika problemen med traktorn då jag ska ta över ansvaret för den vid årsskiftet.

De n finns i närheten av Uppsala om ni kanske kan tipsa om hjälpsamma personer som är duktiga :)
  
2007-12-30 23:10
FörfattareSvarDatum
Lucas Sv: BM 230 oljeläckage

Hej, Vet du var ifrån den läcker motorolja? Jag misstänker att jag vet vad det är för traktor nämligen. Nyckeln tror jag inte är problemet med starten. avbrutna nycklar brukar gå att pilla ur och löda ihop på domdär.
  / Lucas Wall (m/v 05) 
2007-12-31 15:49
Tobias M/V Sv: BM 230 oljeläckage

Tyvärr vet jag inte varifrån det kan tänkas läcka, utskottet får ta sig ett besök till Viktor för att kika på vad det kan vara.
Läste bara om det i Ultunesaren.

tone0002 
2008-01-19 17:00
Peter Sv: BM 230 oljeläckage

Att renovera startmotorn till en BM Viktor är fruktansvärt dyrt om man skall lämna bort den. Räkna med minst 8000:-. Förmodligen är det Solenoiden som är slut. Ett bra sätt att kolla är med våld - be någon knacka med en skiftnyckel eller hammare på s tartmotorn och se om den reagerar när du försöker starta. Kolla även jordningen och att du har ett batteri med tillräcklig starteffekt (Biltema är bara att glömma). Startreläet kan också vara trasigt (liten svart låda ovanför startmotorn). Annars har  jag hört talas om folk som faktiskt vevat igång en BM 230 för hand och startvev tillhör faktiskt standardutrustningen.

Oljeläckaget kan vara vad som helst beroende på var på motorn det läcker. Kolla bottenpluggen och använd inte för bra motorolja .  
2008-01-20 18:15
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.