Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AjajKnack i lådan?

MF 165 har ett förfärligt knack i lådan efter haveri på snabbvxln. Har inte gått att lokalisera men försvinner när kopplingen trampas helst i botten. Går f n med en gammal Vimek gallringsprocessor och i vissa lägen blir knacket värre och det låter sk umt fr processorns drivning. Ändra läge i terrängen och knacket är som vanligt och processorn låter som den ska. Vad skulle det här kunna vara? Och del två och tre: hur frilägger man hjulen fr vxllådan om den låser sej (måste ju bogseras hem på nåt s ätt?) och vad 17 ska jag ha för vettig billig traktor sen?   
2007-12-27 20:39
FörfattareSvarDatum
Mula Sv: Knack i lådan?

Det verkar ha kommit in något olämpligt föremål i växellådan på din röde gigant, troligen är det ett spett. 
2007-12-27 21:39
Lars Sv: Knack i lådan?

Låter som det skulle kunna vara hydraulpumpen som låter.
Ganska vanligt på gammla MF, den stannar när man trycker kopplingen helt i botten. 
2007-12-27 23:12
Claes Sv: Knack i lådan?

Finns ju två pumpar, en till hydrauliken och en till snabbväxeln.
Som lars skriver stannar båda när kopplingen trycks ner helt.Har du öppnat den och lagat snabbväxeln eller kör du bara med trasig snabbvxl? 
2007-12-28 23:33
sbn Sv: Knack i lådan?


  Knacket kan komma från kopplingen.Ljudet kan uppstå om det är för stort spel mellan svänghjulets "torn"och kopplingen,med tiden kan tornen brista. 
2007-12-31 17:11
sula Sv: Knack i lådan?

Det kanske är det nya året som knackar på. 
2007-12-31 22:08
Ajaj Sv: Knack i lådan?

Jag läste ett svar och sen skrev jag ett inlägg och nu hittar jag ingetdera. Konstigt! Men jag provar glatt igen då: snabbvxln är utbytt mot en som verkstan hittade beg och sades vara ok. Själva delningen och hopsättningen av resten är gjort hemma. V erkstan har tittat i lådan och kliat sej i huvet och kommer inte på var ljudet kommer ifrån. De kollade att pumpen satt fast (den under sitsen) och det gjorde den. Det var en slåtterkross efter när snabbvxln small och skickade ut div bitar och då ble v det väldigt tvärstopp på allt. Snabbvxln är rätt seg nu, men det beror kanske mer på dåligt justerade länkarmar eller vajer eller vad det nu var. 

Det här med kopplingen skulle ju kunna vara nåt. Jag begriper inte riktigt vad svaret innebär men  jag får dra det för nån som kan sånt. Tacksam för svaren även om en del kan även den okunnige sålla bort. Det måtte var attans så svårt att få i ett spett i vxllådan!   
2008-01-02 20:02
Claes Sv: Knack i lådan?

Har en 175:a som knackar när man svänger med lastarvagn od. Tror det är lager till kraftuttagsaxeln i lådan eller nåt.. Låter illa men har gått i ca 15 år.
När man kör rakt hörs inget alls.Har du taskig vinkel eller för lång (krökt, osmord)k.axel så  den trycker på tappen?  
2008-01-03 10:51
Ajaj Sv: Knack i lådan?

Ah - det låter lovande med 15 år trots knack! Nä, k-axeln är inte för lång och den är tämligen ny. Torn på kopplingen förstod inte konsulten heller. Går det att förklara det på ett annat sätt tro? Det skumma är att före snabbvxln haveri fanns inget k nack. Efter reparationen fanns det. När haveriet skett knuffade vi hem traktorn med bakhjulen i grävarskopa för att inte ha sönder nåt. Lager borde väl låta illa mer konstant - som en stenkross eller nåt? Fast en krökt axel kanske kan sitta inne i lå dan fast den är så lite krökt att det inte syntes?  
2008-01-03 15:12
blatan Sv: Knack i lådan?

Det sitter små torn inne i kopplingen, påminner mycket om Eifeltornet 
2008-01-03 21:36
Claes Sv: Knack i lådan?

Nog med förslag, tyvärr.
skriv gärna om ni hittar felet... 
2008-01-03 22:58
Snusmula Sv: Knack i lådan?

Claes är nog magister eller?Eftersom han kräver rättning i leden!!!!!!! 
2008-01-04 15:47
Kåtmula Sv: Knack i lådan?

Leden!!!!!!!!!!!!!! fan en gång hade jag förjävla ont i knäleden. 
2008-01-04 19:08
Claes Sv: Knack i lådan?

Nu menade jag att jag själv inte har fler förslag, var alls ingen kritik mot de andra inläggen och var inte avsett att trampa nån på tårna...
Ha det bra, mulor och övriga. 
2008-01-04 22:12
rymlingsmula Sv: Knack i lådan?

ni kan inte ha glömt den där konsulten eller mekanikern inuti lådan och nu knackar han därför att han vill ut och ???????????????????????????????????????nyår???????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????  jaså inte det, nä nä kanske inget bra förslag.  
2008-01-08 18:34
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.