Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AndhersRödklöver

Har under året som strax gått sökt info , sporadiskt, om hur jag blir av med Rödklöver från beteshagar...
Dom var tidigare, ca 5å sedan, odlade med klöver men den verkar inte vilja ge sig som jag blivit informerad om och i sommras som var sköt den n y fart...
Nåväl, en teori har varit att sprida npk, då den gillar näringsfattig jord eller kanske gräset får överhanden ..oklart... vill helst inte spruta pga , har inga grejor och är bara tot ca max 1ha
Någon Tomte som jag sprida lite ljus i vinte r natten måntro?  
2007-12-27 15:24
FörfattareSvarDatum
Ekomula Sv: Rödklöver

Vi ekoodlare har ju problem med att få rödklövern att överleva. Har du så livskraftig klöver så kanske du ska sälja frö. 
2007-12-27 16:46
zlatan Sv: Rödklöver

det hjälper väll inte med gödning? borde ju växa mer då eller så tar annat gräs över, 
2007-12-27 17:22
Egon Sv: Rödklöver

Det går utmärkt att minska på rödklövern med en stor kvävegiva. Kvävet gynnar gräset som tränger bort klövern, men det går inte att utrota klöver på detta sätt bara minska.  
2007-12-27 18:30
BengA Sv: Rödklöver

Varför vill du bli av med klövern?Är väl perfekt med en så livkraftig gröda.Den göslar ju både sig själv och gräsen med kväve.Var rädd om den istället. 
2007-12-27 18:42
Egon Sv: Rödklöver

Håller man på med hästavel vill man i alla fall inte ha klöver eftersom det är väldokumenterat att det är fertilitetsstörande. 
2007-12-27 21:33
Stockholmarn Sv: Rödklöver

Sedan kan man få mul och klöversjuka av klövern.

Det har jag läst i tidningen!.
 
2007-12-28 01:24
Stockholmarn Sv: Rödklöver

Sedan kan man få mul och klöversjuka av klövern.

Det har jag läst i tidningen!.
 
2007-12-28 01:24
Stockholmarn Sv: Rödklöver

Sedan kan man få mul och klöversjuka av klövern.

Det har jag läst i tidningen!.
 
2007-12-28 01:24
Egon Sv: Rödklöver

Nej det är TBE du har fått, det angriper hjärnan! 
2007-12-28 09:20
BengA Sv: Rödklöver

I mina trakter har hästar ätit klöver i alla tider och nog har det blivit föl ändå.Men det är klart att det må vara i en blandning med gräs.Om du fått 100% klöver är det naturligtvis för mycket.Plöj vallen och så med en lämplig betesblandning i så fa ll  
2007-12-28 16:21
Egon Sv: Rödklöver

Det blir föl ändå men i försök har man påvisat en försämring av fertiliteten med 10% och det är mycket nog när man har en kassation på runt 50% av fölen. I halvblodsavel är lönsamheten inte så bra att man vill kosta på sig lägre dräktighetsprocent. 
2007-12-28 18:52
BengA Sv: Rödklöver

Det beror alltså på vilka djur och vilken inriktning Andhers har vad han ska göra med sitt bete. 
2007-12-29 11:35
andhers Sv: Rödklöver

fertilitet ...hmpf...
har hästar , som antagligen de flesta mindre gårdar, vi sk "månskens" fast ändå inte...
nä, teorin varit att kvävet göder gräset och den tag överhanden på klövern..fast i sommras var det "rejält" med klöver på en så liten  plätt..
Vända den och låta den vara med regelbunden harvning under sommaren för att torka ur rötterna till klöver och sedan så om den framåt hösten?, kan det vara något?... allt för att knäcka klöver och undvika "ett sprut"  
2008-01-11 23:47
Egon Sv: Rödklöver

Vad är det du vill säga anders ? 
2008-01-17 20:03
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.