Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
HFIndustrimark

Hej.Står i begrepp att ev. sälja ett markområde som industrimark till min kommun.På marken står idag 30-35 årig skog.Kommunen har legat på flera år och vill köpa.Vill helst inte sälja och har bett dom leta mark nån annan stans.Dom har försökt men det  är min mark dom vill ha.Området ligger mycket bra precis i kanten på samhället lätt tillgängligt med en stor genomfartsväg rakt genom.Finns dessutom möjligheter till utvidgning i framtiden.Frågan är nu,vad är priset?  
2007-12-14 10:32
FörfattareSvarDatum
LRFKonsultmula Sv: Industrimark

Om marken avses för exploatering är det tomtmarkspris som gäller dvs 1000kr/kvadratmetern men är det olämpliga markförhållande och marken skall användas till rekreationsområde är priset mellan 25-50kr/kvadrat. Priserna gäller de tätbefolkade kommuner na längs skånes västra kust.  
2007-12-14 15:13
HF Sv: Industrimark

Marken är ok att bebygga och ska användas till byggnation för industriell verksamhet och finns i Värmland.Vilken prisnivå kan man räkna med här,och  ska man sälja med skogen kvar eller avverka först? 
2007-12-14 16:02
Markmula Sv: Industrimark

Tusen kronor kvadratmetern låter rätt hyfsat.Blir 10 mille per hektar. Får du det utan prut så kan du gott vara så generös så att du skickar med skogen. 
2007-12-14 18:05
realistmula Sv: Industrimark

har köpt mark i år av kommun inom 25 km fr sthlm och har betalt mellan 450 och 500 kr per kvm, så att inbilla sig ett pris på 1000 kr kvadraten i en avfolkningsbyggd är helt orealistiskt, tror att du får nöja dig med 100 kr kvadraten 
2007-12-15 08:02
bmbrunett Sv: Industrimark

Kommunen vill köpa åkermark av mig, mitt i Hälsingland i direkt anslutning till samhället, för att göra industritomter. De menar att en (1) krona per kvadrat är ett normalt pris. Till detta pris påstår de sig dessutom att de kan lösa in den även om j ag inte vill sälja... Prisbilden var lika även på sjuttiotalet!   
2007-12-15 19:08
Egonmula Sv: Industrimark

1kr du skämtar väl? det kan man fan få i arrende! 
2007-12-15 20:05
Nolltax AB Sv: Industrimark

Knivsta kommun säljer industrimark för 250 kr per kvm.
Då har dom bekostat vägar m.m.
Råpris torde ligga kring en hundring per kvm. 
2008-03-09 17:06
Per WADMAN Sv: Industrimark

Nu blir jag fundersam, vad är råpris i dagens läge? 
2012-03-30 23:18
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.