Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PeterJordvärme

Kan det vara nåt? Grannen la ner 400 m slinga och en tiokilovattspanna. Någon som kan något om detta? pris, effekt etc.
Slingan bör väl helst ligga i vatten har jag förstått. 
2007-12-09 18:04
FörfattareSvarDatum
värmemula Sv: Jordvärme

Det beror mycket på om det är ett bra isolerat hus han har, helst ska han ( hon) ha ett golvvärmesystem med för det är betydligt lägre framtemp i dessa system. man kan ju spetsa med elpaton , men då försvinner en del av vitsen me vämepump
priset bör  ligga runt 100" ej under i alla fall
slangen kan  ligga varsomhelst bara den är skyddad från åverkan och så varmt så möjligt. den är bra skyddad i backen  
2007-12-09 19:57
micke Sv: Jordvärme

funkar skitbra ! körde med täckdiknings maskin tog 4 timmar 
att lägga ner 450 meter slang. helt suveränt !!!! 
2007-12-12 19:49
Peter Sv: Jordvärme

Ja tanken med att lägga slangen i vatten  är väl att få en jämn temperatur, annars bör väl den ligga på frostfritt kan jag tänka. Nu bor jag i ett hus där tantens gardiner står rätt ut när det blåser så det vore kanske något att fundera på. Golvvärme  däremot.....Värmeisolerat, ja det är ju timmervägg.
Låter dyrt, kanske man skulle forsätta med ved och bli en miljöknutte? och få pris?
  
2007-12-16 21:08
Peter Sv: Jordvärme

Med risk för att bli tjatig så borrade ju grannen för bergvärmde för 100 lök.
Och plötsligt kostar det lika mycket med jordvärme "Ja ej under 100" i alla fall" Enligt min åsikt lyckosökare!

 
2007-12-16 21:25
vämemula Sv: Jordvärme

Peter!! med tanke på ditt hus är det öppen låga som gäller för dig i någon form,annars får du krypa in hos tanten så blir det snart en massa vedhuggare till hjälp  
2007-12-17 14:34
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.