Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
elmulanel, nolla/skyddsjord

jag har en jordkabel med 4 ledare utan kopparskärmen runt det hela, kan jag använda den på så sätt att jag tar 3 kablar till faserna, och den fjärde som gemensam nolla /skyddsjord. Är detta tekniskt möjligt, om det är lagligt skiter jag i utan frågan  är om det går rent tekniskt. detta frågar elmulan ge gärna svar som går lite på djupet. tackar och bugar.  
2007-12-01 20:37
FörfattareSvarDatum
Djupmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Ja det går fint 
2007-12-01 20:55
Snålmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Typiskt bönder!.

Hur gammal är den där kabeln?, från 60 talet?.
 
2007-12-01 21:13
mulmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Ja, det går att göra så och ett ganska vanligt sätt att koppla på, nollan och jorden delar man upp i centralen.
Nollan och jorden är ju i princip samma sak, fast inkopplade på olika sidor om säkringen.
Snålmula, hur mycket vet du om el egentligen? 
2007-12-01 23:28
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

kabeln äe på 10 kvadratmm och är tillverkad 2004, jag har 500 meter och känner mig snål såtillvida att jag vill nyttja det jag redan äger, mulmula det du skriver stämmer med min egen teori tack, finns det andra uppfattningar svara omgående skall kopp la på strömmen 2007-11-02 så det är bråttom med uppfattningarna, sov gott så länge.  
2007-12-02 00:52
Ingvar Sv: el, nolla/skyddsjord

Iså fall är det ju vääldigt väldigt bråttom..:-) Nej, svaren du fått är korrekta..nollan och jorden går förr eller senare ihop i en central, så det är samma..  Nollan brukar man t.ex använda om du har en 3-fas värmefläkt, då ofta fläktmotorn är 220 v , då kopplar man den mellan en fas och nollan för att få rätt ström..så slipper man att koppla den mellan fas och jord, vilket inte vore lika bra.
Jag har en gång när en el-inspektör var här och gjorde kontroll, försökt få svar på hur långt bort som  nollan och jorden får kopplas ihop,om det ska vara korrekt, men minns inte om jag fick nåt vettigt svar, här hemma är det ju hursom i huvudcentralen, eftersom kabeln fram till gården bara har 3 ledare + jord...  
2007-12-02 10:29
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

tack för hjälpen, uppskattar svaren. Men vilket helvete att göra en trevägskoppling med dessa styva 10 kvadrats kablar. hej 
2007-12-02 16:12
Ingvar Sv: el, nolla/skyddsjord

Ja, det är ett elände..tänger som gäller... 
2007-12-02 20:55
Ljugmula Sv: el, nolla/skyddsjord

En halv km kabel!?!

Har du tänkt koppla in dig någonstans i grannsocknen?. 
2007-12-02 23:05
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

det räckte inte långt, dubbellt hade behövts. 
2007-12-03 07:09
Pumpmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Du Elmula var köper du kabel till anständiga priser? Jag behöver köpa 500m 20kvadratskabel och priset hos de stora elgrossisterna är chockerande. 
2007-12-03 14:04
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

bytte till mig den här kabeln 2004, på den tiden var ju kopparpriserna anständiga så idag känner jag att bytet var ett klipp.
har ingen bra rek om var du kan hitta "billig" kabel idag.
till ljugmula vill jag säga att jag inte skall inte koppla in  mig i grannkommunen, men jag har en stoor gård.   
2007-12-03 16:01
Ljugmulans kabeltips Sv: el, nolla/skyddsjord

Har du kollat med Malmbergs i Kumla?, Pumpmula.
Ska man dra kabel runt halva socknen?, eller tom bygga sig ett eget elnät till något lågprisland?, så går det säkert att få lite schysst extrarabatt också.


 
2007-12-03 17:32
dieselmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Ingen som har 100 mil rör över? Dieseln kostar bara två kronor i Ukraina. 
2007-12-04 05:48
Ordningsmula Sv: el, nolla/skyddsjord

elmulan:
Det är tekniskt möjligt men inte så lämpligt i alla lägen beroende på vilken last man har. Har du en reaktiv belastning, tex en massa lysrörsarmaturer så blir nollan betydligt mer belastad än med en rent resistiv belastning.
Att då belasta  jordledaren (som förr var en skärm med sämre kvalitet och även med mindre area än huvudparternas) med dessa strömmar är regelvidrigt och ska undvikas. Annars kan följden bli varmgång och brand i värsta fall.
Ovanstående har elbolagen nu mer som sta ndard åtgärdat genom att alltid dra fram femledasystem dvs. alla parter har samma area och kan hantera uppnådda strömmar på ett korrekt sätt.




Ingvar:

Avståndet mellan central och belastning är avhängigt att man uppfyller utlösningsvillkor et och korrekt driftstemperatur på kabeln, vilket oftast går hand i hand.
Konkret betyder det att när kostnaderna för kabeln blir helt orimliga så bör man fundera på att utöka antal centraler/ställverk i annläggningen.

Pumpmula:

20mm2 kabel fi nns inte i Sverige.
Du behöver 25mm2 om du inte klarar dig med 16mm2 ?
Se ovanstående, är det långa kablar så lönar det sig att räkna på det ordentligt med dagens kopparpriser.

Samtliga:

Och så vet ni väl att det bara finns två sorters bondgå rdar!
Dom som har bunnit och dom som kommer att brinna, tänk på det när ni fuskar med sladdarna era snåljåpar...
  
2007-12-05 09:28
Karl Bertilmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Det är tamejtusan det finaste jag hört sen jag konfirmerades.
Vill du ha ett fikon?. 
2007-12-05 09:37
Elektrikermula Sv: el, nolla/skyddsjord

Kan bara hålla med dig, Ordningsmula.

Värsta och risigaste elsystemen som går att uppbringa hittar man oftast hos snillrika GDS bönder.
Underdimensionerad och felaktig kabel, spik istället för säkringar i centralerna, mm.
Man undrar ju hur det k an funka rent försäkringsmässigt den dagen skiten brinner upp?.  
2007-12-05 09:57
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

ordningsmula och elektrikermula, jag tror jag förstår problemet, 3 faser med framström och en nolla som skall leda strömen åter då blir det trångt i ledningen och samtidigt värme detta med äldre ledningar som nollan hade mindre area på ??.  min kabel  består av 4 gånger 10 kvadratmm så om man inte maxbelastar ledningen så borde den klara sig, jag har idag in till huvudcentralen 3 gånger 25 amp och har ej för avsikt att öka detta så jag borde klara mig med hygglig marginal eller ??? mvh elmulan  
2007-12-05 12:30
ordningsmula Sv: el, nolla/skyddsjord

elmula.. vad är det du ska koppla (last och effekt)in på din kabel, och vilka längder gäller? 
2007-12-05 13:22
Pumpmula Sv: el, nolla/skyddsjord

Helt riktigt! enligt min beräkning behövs 20kvadrat koppar men det får bli en 95kvadrats aluminiumkabel 
2007-12-05 14:33
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

första 150 meter kabel ca 20 amp, sedan delas kabeln i 2 st 175 meters längder
som vardera skall belastas med ca 10 amp, lite värme och belysning i jaktkojorna.
 
2007-12-05 16:39
ordningsmula Sv: el, nolla/skyddsjord

elmula:
Då räcker arean, men om jag vore du så skulle jag ordna en lokal jordning ute vid kojorna med ett järnrör ner i backen (helst lera eller riktig jord) sedan förbinda röret med en 6mm2 eller mer till en jordpunkt på kojan.

Det är bra om du  jordar så slipper prästen, som vi lysmaskar säger..!  
2007-12-05 19:01
elmula Sv: el, nolla/skyddsjord

ordningsmula, bra ide om jordledningen den skall monteras omgående,  då jag monterade mitt elverk som är anslutet till min huvudsäkringscentral via en nätfrånskiljande strömbrytare så krävde installatören att jag kopplade på ett  "jordtag" till elv erket, detta "jordtag" kom elverket och kontrollmätte så att det fungerade. tack för det mkt bra tippset   
2007-12-06 07:16
Ingvar Sv: el, nolla/skyddsjord

Kan dra ett exempel på hur det kan bli med långa kablar..vi har ca 200m kabel upp till brunnen där det förut satt en 3-fas vattenpump, motorskyddet satt hemma vid hydroforen, tillsammans med tryckströmbrytaren. Så blev det nåt glapp hemma ihuvudcentr alen, så en fas sviktade ibland, och troligen pga den långa kabeln, så bröt inte motorskyddet strömmen till vattenpumpen, så motorn brann. Då tänkte jag inte så mycket på det för den hade suttit länge så jag trodde den var slut och satte dit en ny pu mp...tre timmar så brann även den! fan! 4000 spänn upp i rök, och nu mätte jag upp spänningen och hittade att en fas bara hade halva volttalet... Så då fixade jag dels det, men satte även dit en 1-fas pump istället, fanns ju i ungefär samma storlek,  så nu har det rullat i många år utan såna problem..
Elmula; Nu är det väl samma kabel du ska dela upp på två kojor så det kanske inte är relevant, men om man delar upp en kabel på flera nya med mindre area så måste det sitta ett säkringsskåp med säk ringar anpassade till den nya kabelarean, om jag inte missminner mig..  
2007-12-07 01:08
ordningsmulan Sv: el, nolla/skyddsjord

Mer konkret än så kan det inte bli, som taget ur läroboken.
Synd på dina stålar bara..du fick lära dig det den hårda vägen.
I ett annat fall kunde det ha slutat med en personolycka eller att något börjar brinna.
Även helt rätt med avsäkring efter  area!
Då kommer man även undan och uppfyller utlösningsvillkoret med kortare kabel mellan last och säkring.

Det som händer rent tekniskt är att långa kablar i princip fungerar som en kondensator, vilket leder till att säkringar och motorskydd ald rig löser..  
2007-12-07 08:08
Ingvar Sv: el, nolla/skyddsjord

Då fick jag mina misstankar bekräftade! Problemet är ju att man av lathet sätter motorskyddet hemma, för att slippa gå så långt om det löser ut..samt kanske att man vill ha så lite elutrustning som möjligt i brunnen..för nu var det en elektriker som  satte upp det första gången, men ingen tänkte nog på vad effekten kunde bli. Och jag har en känsla av att en-fasmotorerna inte var så utvecklade då, för då hade man ju kunnat spara en slant på kabeln, nu har jag ju två ledare över som jag inte använd er...  
2007-12-07 08:35
elijah roland Sv: el, nolla/skyddsjord

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:17
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.