Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
M.Lköpt jordbruksfastighet

Vi har precis köpt en jordbruksfastighet, 5 ha åkermark och 2 ha skog. Vi köpte även en traktor med div. tbh. Vi kommer nog inte att ha ngr intänkter till en början, hur fungerar det då med avdrag för momsen (traktorn med mera) Vad är det mer vi ska  tänka på?
Tacksam för alla svar.  
2007-11-20 22:53
FörfattareSvarDatum
Skogsola Sv: köpt jordbruksfastighet

Rätt mycket att tänka på som inte ryms här. Momsen får du tillbaka utan vidare. Värdeminskningsavdragen på traktorn däremot kan det vara bättre att spara om du tror att du får intäkter i framtiden. Även om det går att göra förlust på  fastigheten som  man kan dra av mot löneinkomst.  
2007-11-21 06:51
M.L Sv: köpt jordbruksfastighet

Hur gör man för att få tilbaka momsen då, får lite olika besked...Ngn menar att det måste finnas inkomst först? Får man tillbaka moms på allt som man köper som ska användas till jordbruket, även färg och sånt i fall man måste rusta ladugården? 
2007-11-21 07:43
bmbrunett Sv: köpt jordbruksfastighet

På en mindre fastighet som denna är det vanligast att reglera momsen en gång per år, dvs vid deklarationen (bokslutet). Vid lite högre omsättning görs "momsdeklaration" varje månad. Tror det finns en gräns för minsta omsättning för att få köra måna dsvis.   
2007-11-21 10:04
Skogsola Sv: köpt jordbruksfastighet

Det finns rutor att fylla i för momsredovisning på den vanliga deklarationssblanketten. I princip allt som hör till "verksamheten" dvs allt utom privatbostad ska man få tillbaka momsen på. Någon sorts verksamhet bör det ju finnas om än inte direkt  inkomstbringande. Skog som står på rot och växer är definitivt en verksamhet.  
2007-11-21 11:27
M.L Sv: köpt jordbruksfastighet

Är det ngt jag behöver göra för att kunna deklarera så? Måste jag göra en skatte och avgiftsanmälan(för mig att den hette så?) vi är helt noviser när det gäller sådan här verksamhet och pappersarbete. (länge sedan jag gick jordbrukslinjen...(-) 
2007-11-21 17:05
Skogsola Sv: köpt jordbruksfastighet

 För säkerhets skull så bör du registrera dig som momsredovisningsskyldig och få ett F-skattebevis. Då vet dina ev kunder att du är momsredovisningskyldig och att de kan dra av momsen på dina fakturor. Har du enbart utbetald moms att kräva tillbaka o ch inga intäkter att redovisa så behöver du i princip inte göra den manövern. Men om du  gör det så ser det bättre ut i myndigheternas ögon.  
2007-11-21 21:49
Berrabongo Sv: köpt jordbruksfastighet

Skaffa ett enkelt bokföringsprogramm t.ex. Visma Enskild firma kostar  
2007-11-21 22:43
Berrabongo Sv: köpt jordbruksfastighet

Programmet Kostar < 1000:- . Med det får du hjälp med bokföring, dklaration 
m.m 
2007-11-21 22:44
M.L Sv: köpt jordbruksfastighet

Tack för alla svar! Jag lär nog återkomma med fler frågor... 
2007-11-22 20:55
Ingvar Sv: köpt jordbruksfastighet

Eftersom jag förmodar att du ska ha löneinkomst bredvid i fortsättningen så ska du ansöka om FA-skattsedel, då drar din arbetsgivare även fortsättningsvis skatt på din lön samtidgt som du har F-skatt för din fastighet. Samtidigt så momsregistrerar du  dig, man får själv välja om man vill redovisa årsvis eller varje månad,nu ska det ev bli 3-månadersredovisning efter årsskiftet, och det tänker jag köra med. Allt detta kan du göra på www.foretagsregistrering.se  , där finns formulär att fylla i ste g för steg och antingen skriva ut eller skicka in elektroniskt om du har E-legitimation.//  
2007-11-23 07:25
E.Å Sv: köpt jordbruksfastighet

Moms.
Har köpt en traktor för tre år sedan kan man få tillbaka momsen i år.
Värdeminskningavdraget hur länge kan man spara det. 
2010-04-27 09:51
D:L: Sv: köpt jordbruksfastighet

Hej sniker in på samma tråd och hoppas på svar...
jag undrar också lite om momsavdrag, jag har haft lantbruksenhet ett tag men bara deklarerat som: att ingen vinstdrivande verksamhet finns...
(vilket det heller inte gör)
Jag har nu tänkt köpa en d el verkstadsutrustning som jag tänkt installera i en lada som tillhör lantbruksenheten, hur funkar det då när jag köper något, betalar man bara priset till firman exkl. moms eller drar man enbart av denna i efterhand.
Har inköpstillfället någon bety delse, före eller efter momsregistrering?
För momsregistrering är väl ett måste i.a.f.?
Tacksam för svar  
2013-04-09 19:50
Aleo Vera Sv: köpt jordbruksfastighet

Hej. Visst är väl jordbruksfastigheten skattefri tills du avyttrar den?  
2015-04-24 08:48
Christer Nilsson Sv: köpt jordbruksfastighet

Jag har en jordbruksfastighet och frun har hästar, men dock bara utgifter på dessa dvs det är hennes hobby och ingen verksamhet. Vi har ingen annan verksamhet eller firma. Vilka avdrag kan vi ha rätt att göra för renoveringar m.m. på uthusen?

Vi ä ger också en tomt i anslutning till vår mark. Kan man skattemässigt samtaxera fastigheterna så att vi inte behöver betala fastighetsskatt på tomtmarken`?  
2017-06-13 18:48
Malin Sv: köpt jordbruksfastighet

Du bör absolut momsregistrera dig eftersom du kommer att få tillbaka på momsen då du köper in produkter till ditt företag. Det blir mycket moms på jorbruksmaskiner, tro mig :o)
Det är alltid bra att vara registrerad för F-skatt och om du har jobb jä mnte ditt jorbruk så ska du ansöka om FA-skatt, precis som nämnts tidigare. 
Ett jordbruk är ju automatiskt ett företag, men om man vill registrera ett speciellt företagsnamn eller ett varumärke så måste man gå in och göra detta. Vill man ha hjälp m ed frågor om F-skatt så kan man vända sig till www.f-skatt.se. 
Stort lycka till med jordbruket. Själv älskar jag att vara egenföretagare!  
2018-06-06 17:47
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.