Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
LassoTack för svaren!

Hej, jag undrar vidare vad Manne menar med:

"Tänk bara på den avdragsrätt för underskott av nystartad verksamhet du har om du har annan anställning. Du får dra av 100000 per år."

Ja, jag har en annan anställning och tjänar ca 280000:-/år vad  innebär det i kr & ören?

Tacksam försvar  // Lasso

  
2007-10-24 22:24
FörfattareSvarDatum
Mula Sv: Tack för svaren!

Gör du en förlust i din näringsverksamhet på tex 100 000 så får du kvitta förlusten mot inkomst av tjänst som ett allmänt avdrag, det innebär grovt räknat att du behöver betala runt 30 000 mindre i skatt på din tjänsteinkomst. 
2007-10-24 23:07
Lasso Sv: Tack för svaren!

Om jag gör en liten förlust då, på 10000kr
(om jag går 1kr+ kan jag dra av då?) 
2007-10-25 09:30
Manne Sv: Tack för svaren!

Om du är smart så ser du till att inte gå med vinst de fem första åren om du har inkomst av annan tjänst.

Så det är ganska så vettigt att investera rejält de fem första åren du har jordbruket. Ex. Om du skulle köpa en traktor för 300000 plus moms  så får du tillbaka  75000 i moms. Sedan får du göra en restvärdesavskrivning på 25% varje år på traktorn så första året blir det 75000 som du kan kvitta mot inkomst av tjänst. Men det bästa är nog att du själv börjar titta på blanketten N1 och ring g ärna och fråga på skattemyndigheten om du är osäker på något.  
2007-10-25 17:32
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.