Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
LassoNy Lantbrukare.....Hjälp!

Hej, jag ska bli Lantbrukare i vår med 2,5ha bete och 1,5ha gräsåker + stall och loge mm.
Vill ha får och höns och häst så småningom.

Vad ska jag tängka på i början?
Ska jag dela på bonings delen och lantbruket när jag tar lån på banken?
Måste  man bilda ett företag för att få söka stödrätter?
Kan man dra av moms utan att ha företag?

Tacksam för svar.
   
2007-10-24 09:50
FörfattareSvarDatum
Mange Sv: Ny Lantbrukare.....Hjälp!

 du måste tänka efter vad du gör om 10 år?
tror du forfarande du är bonde?
kan ha betydelse når  du ev ska fördela lånen ev har skattemyndigheten
synpunkter, börja o snacka me dom, skit i alla konsulter de bara kostar pengar 
2007-10-24 18:07
Manne Sv: Ny Lantbrukare.....Hjälp!

Om du ska dela på stället eller inte vet jag ej, det kan väl banken bäst.
Eftersom att du köper en jorbruksfastighet blir du automatiskt egen företagare. Tänk bara på den avdragsrätt för underskott av nystartad verksamhet du har om du har annan anst ällning. Du får dra av 100000 per år i fem år. Är ni två ägare får ni dra av 100 var. Men det förutsätter ju förstås att du investerar jorbruket.  
2007-10-24 18:11
Xavier Sv: Ny Lantbrukare.....Hjälp!

Hej

Du ansöker hos skattemyndigheten om att ditt företag div. jordbruksfastighet ska bli momsregistrerad. Moms kan du inte dra av ifall du inte är registrerad för att kunna dra av moms. Men din fastighet kanske har taxeringskod 120 div. jordbruksf astighet?
För att söka stödrätter måste du likaså ha en registrerad jordbruksfastighet eller liknande. Annars kan du väl kanske bilda ett "häst" företag och på detta sätt kunna dra av moms, ifall din fastighet inte skulle gå igenom som jordbruksfa stighet.

En sak att tänka på är att skatteverket ser till din storlek div. ev arealmässigt då de kollar dina momsavdrag vilket betyder att ens avdrag ska motsvara storleken på fastigehten.  
2007-10-24 18:11
M17 Sv: Ny Lantbrukare.....Hjälp!

Om du vill starta ett företag så gör du det enkelt hos www.starta-enskildfirma.se. Din jorbruksfastighet är som sagt redan ett företag i sig (detta sker per automatik), men om du vill skydda ditt företagsnamn osv. så är det bra att bilda en enskild f irma. Du bör också ansöka om att bli momsregistrerad och om du ska sälja någon tjänst eller produkter som kommer från gården så är det även bra att ha en F-skattesedel.  
2018-06-12 11:23
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.