Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
JanneHydraul MF 135 Allmatick

Äntligen fick jag köpa mig en traktor med frontlastare, vilket alla borde få göra för sina fruar!
Jobbar normalt med ångmaskiner, och gissar att ni som jag är intreserade av att hålla gamla saker vid liv, och att ni har kunskapen om detta, så.....
 Den var trött i all hydralik, och jag läste att man kunde kolla O-ringarna i stigarröret från pumpen till 3-vägskranen.
Bytte dessa som var dåliga, och vipps funkade baklyften (pust 25 öre fattigare). 
Men lastaren var fortfarande trött/slut. 
Ko m på att de dubbelverkande kolvarna läckte igenom.
Renoverade dessa, kolvringarna (eller vad de kallas) var helt slut. 
Nu då, nix....
Det tar över 1 minut att lyfta lastaren från marken till topp. 
Mäter med mannometer efter lastarens ventilpa ket: 120 bar, är det bra? 
Nu misstänker jag att det är dåligt flöde till pumpen, och att ett sugfilter är igensatt. Men jag vet inte om det finns något sådant eller var det sitter, hur man kommer åt det, samt om det är ett engångsfilter eller om de t är tvättbart. 
Vad säger ni, jag på rätt väg? 
Kan någon hjälpa mig rätt? 
Mvh.
Janne. 
  
2007-10-11 22:21
FörfattareSvarDatum
knåparn Sv: Hydraul MF 135 Allmatick

Hej har för mig att det sitter någon typ av filter direkt på pumpen, men för att komma åt detta så måste du lyfta locket på hydrauliken dvs locket under sittsen. fast om ett filter är så tätt att det tar en minut för att lyfta lastaren, så tycker jag  att det borde låta illa i pumpen. om du dessutom har bra fart på lyftarmarna borde ju felet sitta någon annan stans. om jag får ge mig på lite vilda gissningar och fria funderingar så skulle jag i sådana fall leta felet i lastaren eller ventilen til l lastaren 120 bar tycker jag låter mycket mellan ventilpaketet och lyftkolvarna med tanke på att du bara ska lyfta upp lastaren tom kolla så att det inte är något som motar oljan som ska ut via returen. om det hörs på motorn som att det går tungt nä r du provar att köra lastaren så skulle jag tro att det antingen är någon slang som sitter fel eller att någon ventil i ventilpaketet inte gör det den ska. sen vet jag inte hur det är på almatick har du två spakar för jordbrukslyften? tänkte bara kol la så du inte har missat att ställa om den inre spaken till yttre hydraulik sedan du skiftat om 3-vägskranen?  
2007-10-17 20:30
mf Sv: Hydraul MF 135 Allmatick

Till snabbväxelpumpen sitter ett filter nere i bakkroppen, det var tätt med "skit" i min och lamellerna brann upp (till snabbväxeln). Mins inte om det var något filter till den andra pumpen. 
2008-07-29 11:41
elijah roland Sv: Hydraul MF 135 Allmatick

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:18
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.