Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
MjölkmannenMJÖLK

Vad är det som driver er mjölkbönder att förvandla vatten till en vit dryck. En dryck som är billigare än kolsyrat vatten i affären. Är det era skulder från investeringar eller gillar ni att arbeta gratis? 
2012-08-06 17:12
FörfattareSvarDatum
olof palme Sv: MJÖLK

upp till kamp mot förtryckarna, ned med kapitalet, störta högern och vänster, rättvisa åt alla, avskeda fler generaldirektörer, men framför allt minst 150 öre per kilo mjölkråvara skattefritt från myndigheterna till mjölkbonden!!!!!!! 
2012-08-06 21:06
Plutten Sv: MJÖLK

Det som driver mjölkbönderna är alla bidrag från EU !! 
2012-08-07 06:53
Plutten Sv: MJÖLK

Klart man köper importerat!!! Billigt o gott !!
Fårfiol behöver jag inte, kan spela på min egen fiol!!
 
2012-08-07 09:42
plutten Sv: MJÖLK

spela fiol eller skinnbanjo spelar inte så stor roll, det viktiga är att debet och kredit går ihop då det gäller foderkostnaden så man får fullt kostnadsbidrag från eu för att täcka framtida ej planerade förluster, då menar jag inte skatteplanering s om vissa bönder gör för att hushålla än med med eu-stödet.

I min framtida kalkyl så skall fodret förädlas mer så det inte blir miljöskadliga gaser från kons magar, dessutom slipper man då den råa lukten.
samtidig blir behovet mindre av inplastade  balar som i sig är en miljöfara, jag tror att enda sättet för den här planeten att överleva är att minska konsumtionstakten och de för alla skadliga implantaten av diverse ämnen som sprider sig till havs och sjöss  
2012-08-07 16:34
Bamsemannen Sv: MJÖLK

Billigt smakar fett! varför jag köper en dansk kotlett.
Mjölken har jag bytt út mot vatten med bubblor i och insekter finns på naturhistoriska. Vilda djur kan jag se på skansen.
Traktorer går för långsamt och röda hus med vita knutar finns på söde rs fagra höjder. Jobbar gör jag på ett företag som inte lever av bidrag  
2012-08-07 21:45
plutten Sv: MJÖLK

idag köpte jag 1300 ensilagebalar till vintern, jag måste säga att det blivit dyrt,2,75 kr per kilo, hur fan skall man kunna räkna hem en mjölkproduktion med sådana priser på insatsvarorna, snälla regering och EU hjälp oss med mer stöd!!!! 
2012-08-08 20:37
pantografen Sv: MJÖLK

det måste bli ett slut på utsugningen av mjölkbönderna, coop kan dra åt helvete med sina 16 öre 
2012-08-09 12:22
Mjölkmannen Sv: MJÖLK

och arla kan dra till danmark oche testa språket hos mer förstående medlemmar 
2012-08-09 21:19
kusse-dåse Sv: MJÖLK

det nya krafodret kusse-dåse som ännu ej är godkänt i eu skall enligt förhandsreklamen minska hö behovet med upp till 40 % om det stämmer så är det verkligen något att satsa på 
2012-08-11 20:56
plutten Sv: MJÖLK

Nu har jag slaktat alla kreaturen och ska leva gott på EU bidrag istället 
2012-08-13 10:36
Pellemania Sv: MJÖLK

Var köper jag det kraftfodret. Vi hade en lite dålig skörd här på kalfjället och min lantkossa skulle behöva lägga på sig innan länsstyrelsen kommer om en månad. 
2012-08-14 12:18
realist Sv: MJÖLK

det var då ett förbannat gnällande, slå igen rörelsen om ni inte får lönsamhet, gör som varven och tekoindustrin slå igen då det inte går längre.

Sluta upp med dyra skryttraktorer, jobba hårdare, spara mer och sluta gnäll 
2012-08-18 14:26
medhållare Sv: MJÖLK

100 % rätt av realist, går det inte ihop så stänger man,  jag har heller aldrig förstått varför svensk mjölk skulle vara så underbar, åker ofta i tyskland och holland, det är inget fel på deras mjölk smakar ungefär som vår, kan man köra grönsaker frå n spanien kan man väl köra mjölk från holland, ni mjölkbönder som gnäller nu ge mig några skäl till varför jag skall köpa er mjölk som är så dyr att producera.  
2012-08-18 18:34
Pellemania Sv: MJÖLK

hur som så har föregående talare rätt. Tycker jag.
Har man råd med nytt stall med robot och fullt automatiserat, många nya traktorer och i många fall dubbla maskinkedjor så ska man inte klaga. Bättre då att effektivisera, förenkla och plocka hem pen gar till sin egen portmponä eller så ska man slå igen butiken och upplåta mark och byggnader till någon som förstår sig på företagande och att producera mjölk till kostnad som konsumenten vill betala.  
2012-08-20 13:08
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.