Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Janne 2 hektar2 hektar skog

Mitt nystartade lantbruk är på två hektar skogsmark men jag måste väl ha samma rätt till avdrag som alla andra med skogsbruk, det är ju som bekant inte storleken det hänger på utan ....ja .
Eller måste jag som småskogsbrukare vara mer försiktig när  jag yrkar på avdrag för diverse inköp. Det är ju inte lättare i en liten skog att dra ut ett fällt träd till huggplatsen än vad det är i en stor skog , även en liten skog behöver ju gås igenom med röjsåg.m.m m.m
Eller hur.
Janne   
2007-10-04 08:54
FörfattareSvarDatum
Anders A Sv: 2 hektar skog

Vad behöver du alla för grejor till två ha? Det finns inte mycket som går att räkna hem på den lilla arealen. Hugg ner skogen och gör bete av marken, sälj fastigheten som hästgård och tjäna en rejäl hacka. Möjligen går det att motivera en motorsåg oc h lite aspen per år, inte mer. Det blir betydligt billigare för dig att hyra traktor den gång du behöver den för att köra ut virke. Du kommer ju knappast göra mer än en avverkning på dina marker under din livstid såvida du inte säljer lite svart ved  någon gång per år. Som någon annan skrivit tidigare, sabotera inte för oss som försöker leva på våra fastigheter genom att yrka avdrag för leksaker. 
  
2007-10-04 08:54
Janne 2ha Sv: 2 hektar skog

Du kan ju inte få ha ALLA leksaker för dig själv ...vi är många i sandlådan vet du ..:) 
 
2007-10-04 08:54
Janne2ha Sv: 2 hektar skog

Vi får väl se vi får väl se ..... 
 
2007-10-04 08:54
Småbrukaren Sv: 2 hektar skog

Momsaren har delvis rätt i att storleken faktiskt har betydelse.
Små lantbruksenheter granskas naturligvis hårdare än större när det gäller avdragsdelen.
Orsaken är att skatteverket inte anser dessa som ekonomiskt bärkraftiga gentemot de som kanske  har 100-200 ha eller mer.
Omvänt så kalkylerar de in att underskotten blir stora och inkomsterna små vilket i sin tur ger dem rätt att ifrågasätta avdragen och då kan man få ett helvete.
Orättvist kan tyckas, men så fungerar det tyvärr i praktiken .
Mitt råd till dig som nystartat på 2 ha, är att ta det relativt lugnt första året med div inköp.
Skaffa dig en ordentlig såg och huggarkläder som du yrkar avdrag för. 
Ta sedan ut en trave timmer och massa som försäljes som leveransvirke alt lit e ved som du avyttrar mot kvitto.
Detta för att röra lite på inkomstsidan och redovisa utgående moms vilket i sin tur bevisar att du faktiskt bedriver inkomstbringande verksamhet på fastigheten.
När du sen kanske funderar på en ATV eller annat drag fordon så har du ju faktiskt något att falla tillbaka på.
Skaffa även någon som hjälper dig med deklaration och bokföring så att det inte blir något som strular eller kan ifrågasättas av skattemyndigheten.
Åtminstonde i början.
  
2007-10-04 08:55
Momsaren Sv: 2 hektar skog

1. Storleken? fråga vilket fruntimmer som helst så får du svar.
2. Är fastigheten en skogs/lantbruksfastighet?
3. Avdrag? för att göra avdrag så måste det ju finnas inkomster?
Hör av dig med dina åsikter.
 
2007-10-04 08:55
STORLEK Sv: 2 hektar skog

varför fråga fruntimmer om storlek det blir ändå bara ett svar.....
ställ frågan om fruntimmrens storlek så får du ett helt annat svar, nämligen stora eller större 
 
2007-10-04 08:55
olle Sv: 2 hektar skog

Det låter som du pratar skit, klart att han kan dra av för utgifter för utgifter för inkomstens förvärvande även om inkomsten dröjer i flera år som brukligt i ett skogsbruk.Svara inte om du inte vet vad du pratar om,det vilseleder bara de som behöver  våra goda råd!
Olle 
  
2007-10-04 08:56
2 hektar skog Sv: 2 hektar skog

Så jag måste först sälja ved , virke , tjära ,vad du vill och sedan deklarera det för att sedan få göra avdrag för de verktyg och maskiner jag behövt för att göra detta?
Är det så?
Janne 
 
2007-10-04 08:56
Skogsola Sv: 2 hektar skog

Inte nödvändigtvis. Köper du grejor i rimlig omfattning som inte kan anses ha en privat användning så kan du göra förlustavdag. Ingående moms kan du i vart fall få tillbaka. 
 
2007-10-04 08:56
O-kung Sv: 2 hektar skog

Förlustavdrag? Förluster i verksamheten sparas tills den ger vinst. Första 5 åren i nystartad verksamhet kanman göra avdrag mot inkomst av tjänst. Är det det ni menar?
Får man några inkomster i framtiden, så lönar sig det oftast att spara förlusten. 
  
2007-10-04 08:56
Janne2ha Sv: 2 hektar skog

Ja inte hade jag tänk mig en skördare första säsongen som skogsbrukare utan min frågeställning var att: även om skiftet är litet så behöver jag ju röjsåg, motorsåg, verktyg för stamkvistning,m.m samt något att skota ut vindfällen och avverkat timmer  med.Där kan väl inte storleken på skiftet spela roll, SKV har just låtit mig taxera om från småhusenhet till lantbruksenhet (skogsbruk)
Janne  
2007-10-04 08:57
Ruter Ess Sv: 2 hektar skog

Grattis välkommen in i skogsbrukarleden, Som jag förstår det hela så får du göra förlustavdrag om inte intäkterna från skogsbruket räcker till, som senare kan användas när inkomsterna stiger.
Rimliga investeringar godtas säkert. 
2007-10-04 08:57
Janne2Ha Sv: 2 hektar skog

Tack Ruter Ess
Mina funderingar är naturligtvis många nu i början och kanske förhoppningarna större än vad de kanske borde.Meningen är inte att jag skall LEVA på avdrag utan att få det att gå ihop och då menar jag inte ekonomiskt i den bemärkelsen u tan mera att kunna sköta den lilla skogen utan behöva ruinera mig privat.Jag har ett heltidsjobb "vid sidan av" så jag kan nog uppfylla kravet på mijöhänsyn och biologisk mångfald bättre än vinstkravet som finns på skogsägare, men till detta behövs  det maskiner och verktyg --- Jag har ju faktiskt fått ett godkännande på en omtaxering till lantbruksfastighet av SKV, vilket medför skyldigheter men även vissa rättigheter. Eller hur?
Janne 
  
2007-10-04 08:57
Ruter Ess Sv: 2 hektar skog

Rätt tänkt Lycka till  
2007-10-04 08:58
Lainde Sv: 2 hektar skog

Småbrukaren har helt rätt.

Rör lite på inkomstsidan FÖRST!, innan du yrkar avdrag, och skaffa dig en revisor som initialt sköter om papper och bokföring åt dig.
Räkenskaperna på 2 ha + inkomstdeklaration kan inte kosta många hundralappar i arvode , och du slipper ha skattemyndigheten i bakhasorna.

Undvik dock "LRF Konsult", för de är "svindyra", (med stort S).  
2007-10-04 11:24
Skogsola Sv: 2 hektar skog

 Omsättningen på två ha räcker inte långt för att avlöna en revisor som sköter papper och bokföring. Blir det tre kvitton om året så kan du summera dom själv och spara en tusing redan där. 
2007-10-04 11:44
Lainde Sv: 2 hektar skog

Jag menade att man eleminerar mycket tjafs med skattemyndigheten om man har en revisionsbyrå bakom ryggen första 1-2-3 åren.
Speciellt på såpass liten areal där avdragen/inkomsterna säkert "lusgranskas", i starten.
Dessutom skulle jag tro att kvi ttohögen är som störst i början när allt ska köpas in.
Kläder/såg, tbh, osv.


  
2007-10-04 16:17
skattmasen Sv: 2 hektar skog

för helvete sälj allt svart så slipper både du och vi all administration runt dina 2 skithektar. 
2007-10-07 19:38
bmbrunett Sv: 2 hektar skog

Klart du skall ta upp allt och försöka göra avdrag. Även om du får förlustavdrag får du iaf tillbaka momsen. Förstår att du aldrig kommer att tjäna några stora pengar på den arealen men "hobbyn" blir billigare om du slipper momsen på sågen. Finns i ngen regel som säger att du måste ha intäkter före utgifter... Dock måste du någon gång få vita intäkter på rörelsen både för att få kalla det rörelse och för att ha några pengar där avdragen gör någon nytta, dvs slippa skatt på dem. Avdrag påverkar  ju inte ev "egna" (redan skattade) pengar som du stoppar in i rörelsen. Normal kostnad för ett bokslut om du för "kassabok" själv kan vara ca 3 till 3,5 tusen hos en revisor. Lycka till.  
2007-10-07 21:09
Peter Sv: 2 hektar skog

Ja, det är ju så att Du naturligtvis kan motivera en motorsåg två HA. Men där går väl gränsen. Bara att man omtaxerar en fastighet.... tro nu inte att dom är helt rudis på SKM.... och så blir det en hel del underskott.. hobbyverksamhet? Kostnader för  intäkternas förvärvande? Vilka förväntade intäkter? Vilka avdrag är adekvata för denna typ av verksamhet storleksmässigt? Det är väl så... Alla håller väl med .. att man inte ska yrka avdrag till det man inte är berätttigad till eller...men enligt t idningarna fifflar ju 95% av Svenska folket tydligen..........tyvärr... eller för att överleva.







   
2007-10-19 20:39
Tommy Sv: 2 hektar skog

Janne... maila gärna och berätta hur du gjorde för att omtaxera din fastighet.
Min fastighet är taxerad som villa.
Jag har köpt både traktor och vedmaskin så jag hade tänkt göra lite avdrag. Och sälja ved bl a.

dieseltomten@hotmail.com 
2008-01-19 21:35
Tommy Sv: 2 hektar skog

Den här tråden verkar inte uppdatera senaste svar-datumet i listen... 
2008-01-20 10:26
Nybliven skogsägare Sv: 2 hektar skog

För jag göra bensin avdrag för åka till skogen? 
Någon som maila mig om var kan se alla avdragen som är gilltiga på lule100@hotmail.com
Bor en bit bort från skogen så någon forms avdrag för att ta mig dit har man väl rätt till? 
2010-02-09 01:35
ToogPoegiarie Sv: 2 hektar skog

Hej !
Skicka oss ett mail om du äger aktier i vissa företag . shareholders@forexspot.biz
Vi har ett erbjudande till dig. 
2012-10-21 18:21
jibjabst Sv: 2 hektar skog

mtldx14l 
 
b81chosg 
 
insurance 
 
njaxmrew 
 
hzcpavch 
2015-09-16 23:28
jibjabst Sv: 2 hektar skog

kmt1u47w 
 
olmyrr9k 
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Insurance - insurance 

w0nsg3j4 
 
ua4hlb7j 
2015-09-18 04:03
Michel Sv: 2 hektar skog

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:22
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.