Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Björnvedklyv Hydraulik

Hej.
Funderar på att sätta på en kraftutagsdriven hydraulpump på min traktordrivna vedklyv. då min traktor ger förlite oljaliter/minut

Nån som har lite tips om pumpkapasitet dimension på slangar samt om filter och tank är nödvändigt ? samt vad de t kan tänkas kosta
Hälsningar från en som inte har veden klar
  
2007-10-04 08:51
FörfattareSvarDatum
Roland Sv: vedklyv Hydraulik

3/8" ledningar och ventiler borde räcka om cylindern är under 100 mm.
Om över detta 1/2" system. Oljetanken bör vara lika stor som flödet / minut på pumpen. En kugghjulspump har bästa verkningsgrad vid ca 2500 R / min.
Uppväxlingar av traktorkraf tuttaget finns att köpa hos Olssons i Ellös. Ett vanligt billigt returfilter fungerar bra. 
  
2007-10-04 08:51
Björn Sv: vedklyv Hydraulik

tack för info Roland. 
Glömde skriva att slaglängden är 110cm men det har du ju redan svarat på. Jasså tanken behöver vara såpass stor?? Det tar ju en del plats då för jag tänkte försöka skrämma upp pumpen i 50-60 liter/min. Det blir ju ett jädra as  för en 5litare plastdunk tar ju en del plats å nu behövs det 10 ggr mer. 
Det går kanske att svetsa på sidor på balken ( I-balk) å fylla med olja.) Vet inte om det ger så mycket mer lagringsvolym dock.
Vad är det som händer med för lite tankvolym  förutom att olja blir jädra varm?? Den tappar väl i verkningsgrad men är det nån fara för komponenter m.m ??
  
2007-10-04 08:51
Gazen Sv: vedklyv Hydraulik

Tätningar i kolv,pump o ventil mår inte så bra av hög värme men använder du grova slangar o nipplar så att du inte får en massa onödiga strypningar som bygger upp värme samt låter bli att köra långa stunder på överströmning så klarar du dej med mindr e tank.Pumpen på min hembyggda klyv ger ca 45-50 l/min och jag kör med en tank på 8liter o det har aldrig varit nåt problem under dom 15år jag har kört med den.Jag använder 3/4 slangar mellan pump,ventil o tank samt 1/2 mellan ventil o cylinder.Lycka  till.  
2007-10-04 08:51
Michel Sv: vedklyv Hydraulik

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:21
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.