Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
muuujathundens rättigheter

har älg o andra jakthundar rätt att gå in i kohagen och sätta skräck i mina kossor och kalvar? vem står för ersättningen för korna som rymde?? 
 
2007-10-04 08:27
FörfattareSvarDatum
en som vet Sv: jathundens rättigheter

faktiskt är det så att du har rätt att skjuta lösspringande hundar som går på dina djur 
 
2007-10-04 08:27
Kjelle Sv: jathundens rättigheter

Ja och Nej på din fråga, om du arenderar ut din mark för jakt så har dom rätt att passera hagar och övrig mark, och nej blir det om ditt boningshus ligger närmare än 400 meter och då är det allemansrätten som gäller (kopplad hund) och om du inte aren derar ut din jaktmark.

Rätten att få skräma boskapsdjur har jag ingen kunskap om, men jag har ett liknande fall när Forum körde en helekopter ovanför minna hästar under en besiktning av en elledning, men där hästarna var fanns det inga ledningar  och en häst skadade sig på grund av detta tilltag, men ingen ersättning från Fortum och mina kostnader blev över 25000 (har överklagat).  
2007-10-04 08:27
Johan Sv: jathundens rättigheter

Leta rätt på han som äger hunden å ge han en omgång. Så gjorde jag. 
 
2007-10-04 08:28
kalle Sv: jathundens rättigheter

skjut korna istället så slipper du problemen 
 
2007-10-04 08:28
Johan Sv: jathundens rättigheter

Ja va fan kan dom inte ha ordning på sin hund ska dom heller inte ha hund så enkelt är det. 
 
2007-10-04 08:28
muuu Sv: jathundens rättigheter

jag har redan dammat av mitt gamla gevär o lagt det i fähuset, så nästa gång hunden kommer så blir det en mindre 
 
2007-10-04 08:28
Fåreus Sv: jathundens rättigheter

Ta gärna några extra, sk jakthundar är ett satans påfund, de river får här och hos mina grannar varje vecka 
 
2007-10-04 08:29
Peter Sv: jathundens rättigheter

Ja Du Muu, älgen går väl där han går utan att fråga Dig. Vad gäller att skjuta en hund lär nog bli dyrt för Dig uppemot femtio laxar om det vill sig illa. Dessutom lär Du bli av med Dina vapen innan Du hinner blinka. Mitt förslag är att Du kontaktar  jakträttsinnehavaren och lägger fram Ditt problem
så han kan åtgärda detta. Om nu hunden jagar kossor så kallar jag inte denna hund för en jakthund, detta kan ju inte stämma?  
2007-10-04 21:10
åke Sv: jathundens rättigheter

en riktig jakthund jagar inte kor eller får.
jagar en hund (även jakt)får eller kor och biter (skadar)dom får den
skjutas polis skall snaras underrättas. 
2008-10-01 21:25
Skjut en bonde Sv: jathundens rättigheter

Jakthundar får endast avlivad om dem kan anses som förVILDADE vilket man inte kan konstatera bara för att dem springer i hagen ett par ggr. Sätt upp ett bättre stängsel istället så slipper du alla bekymmer med rovdjur och "jakthundar". Om du nu har  råd?? kanske är som alla andra! FATTIGA jävla bönder!!!!! ( med miljon belopp i skulder :D )  
2009-04-27 17:44
Michel Sv: jathundens rättigheter

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:20
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.