Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AndersHur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Fick man köpa dom? till den mark man hade? eller fick man dom i starten om man gick med på dom krav som jordbruksverket ställde på den mark man hade? undrande. 
2012-01-17 19:21
FörfattareSvarDatum
Karl- Ingvar Bengt Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Man fick dom till den mark man brukade. 
2012-01-17 19:37
Bonde Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Man fick dom gratis till den mark man hade i brukning det året. 
2012-01-18 06:28
Bosse Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

De som hade mycket mark kunde köpa störätter på blocket 
2012-01-18 12:45
Karl- Ingvar Bengt Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Precis vad jag skrev korkade Bonde. 
2012-01-18 18:52
pelleper Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

det var under den tid Juholt var jordbruksminister, då fick man stödrätter bara man kunde bevisa markinnehav, allt åt alla kan man säga 
2012-01-18 21:26
Bonde Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

De som bor i Småland fick skicka in två skriftliga ansökningar om stödrätter en till länsstyrelsen och en till jordbruksveret 
2012-01-19 10:24
Anders Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Bra svar av er som är seriösa! varför jag undrar är att han som brukat vår jord 26 hektar gratis i 15år, som vi nu sagt upp, han har nu skickat en faktura på värdet av stödrätterna precis på kronan! men det konstiga är att han tagit upp typ höleveran ser samt vedleveranser till oss, vilket han även utfört men det va ju pga att han fick marken av oss, men nu vill han kräma ur det sista innan han tappar vår mark! Givetvis har vi bestridit fakturan, varför inte börja med att skriva vad fakturan egen tligen gäller?? undrande   
2012-01-19 21:55
Pellemania Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Han har alltså haft marken gratis mot att levererat hö och ved till dig? Då är det inte gratis. Ni har inte haft ett skrivet arrendekontrakt på marken? Där reglerar man vad som gäller med stödrätter och dylikt vid arrendets avslut. Du har inte sett o m dina egna intressen i denna fråga.  
2012-01-19 22:17
Anders Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Vi har hämtat ca 1000kg hö hos han och han har kört 2 vedvagnar (10m3 st) till oss, men veden äger ju vi, det va bara transporten... men nej vi har  aldrig skrivit nåt för vi har varit "glada grannar" tills vi sa upp det muntliga avtalet! o då blev d et annat!   
2012-01-19 22:59
Bonde Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Nej och åter nej. Ta aldrig,aldrig muntliga avtal.Jag hade muntligt med min mor men när det var slut skulle allt betalas. Släkt och bank bestämmer.Fick också som du Anders skriva faktura till min egen mor.Aldrig muntligt avtal med någon. 
2012-01-20 07:22
jordägare Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Det jordlösa pateasket skall man aldrig aldrig aldrig, förse med någon form av jord för så fort du vill ha tillbaka din egen mark så åker bockfoten fram och patrasket skall ha ersättning för påhittade värden, låt hellre marken stå för fäfot än att sl äppa in proteleriatet, isch, äkligt  
2012-01-20 07:43
berit Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

hej anders det jag inte förstår varför har han skickat faktura på stödrätterna ?.fråga 1 var där stödrätter på marken när ni arranderade ut den ?. fråga 2 om så fall vem ägde dom ?. fråga  3 vem har tagit bidrag på marken ?. mvh berit 
2012-01-21 14:21
Pellemania Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Anders, det är faktisk din fd arrendator som äger stödrätterna. Har ni en överenskommelse att köpa dem har han sin rätt att skicka en faktura. Ett litet tips dock. Stödrätter är på väg att spela ut sin roll varför det kan vara en dålig affär att köpa  "papper" somm blir värdelöst om några år.  
2012-01-21 14:24
bonde Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Pellemania har rätt. Synd att inte jag var arrendator för då skulle du fått stödrättigheterna tillbaka gratis.Jag har alltid gjort så.Stjäla har jag aldrig gjort.Men köpt har jag fått göra till något arrende.Som du förstår Anders EU s regler är krimi nella.  
2012-01-21 17:23
meken Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Nej pellemania stödrätter kommer att finnas kvar en lång tid framöver även i den nya CAP EU reformen fram till 2020 kommer det att finnas kvar.
Anders ,du är inte skylldig att köpa arrendatorns stödrätter,om det inte finns en skriven överenskommelse  .Du kan köpa av någon annan om du vill ha några.Men bäst är det att försöka göra en deal med fd arrendatorn naturligtvis.  
2012-01-21 17:34
Pellemania Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Så talar en sann drömmare vars överskott i näringeverksamheten enbart består av BIDRAG. Se i stället till att få lösnamhet i ditt företag så du slipper gå till Bryssel och söka om bidrag. 
2012-01-22 17:58
meken Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Mitt företag går lysande, så stöden är grädde på moset..bara att tack och ta imot.Nu råkar vi ha den här politiken i eu, inte mycket att göra nått åt,och den kommer att fortsätta många år framöver i liknande stil.Tycka vad man vill om det men så är d et.Stöden kommer att finnas kvar men kommer att styras över mer åt miljö stöd.Svenska bönder,skäms inte över pengarna vi får,för vi får bara en liten del av det vi har rätt till....finnarna tar hem alla stöd de kan få ,så där har vi mycket att lära.. .ett lönsamt svenskt jordbruk gynnar hela landsbyggden....  
2012-01-23 12:32
Börje Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Se där pellemania, vi är många bönder som har bra ekonomi i företaget och får eu-bidraget som ett extra plus. Och det är då vi åker till maskinfirmorna och köper nya fina maskiner. 
2012-01-23 16:01
John Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Pellemania är bara avundsjuk för att han bara har råd med Nuffield, Kellfri och en frihamnare i köket 
2012-01-23 19:29
Pellemania Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Nej jag är inte avundsjuk och Kellfri är skräp^oändligheten. Jag uttalar mig eftersom jag i egenskap av ekonomikonsult får ta del av många lantbrukares resultat. Bidragen är grädden på moset till era privata omkostnader. Och ja, bönder slösar för sto ra summor på en maskinpark med överkapacitet. Varför ska man ha en 200 hk traktor till en gård med vallodling på 2 ha kan man fråga sig.  
2012-01-23 21:07
Egon Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Ekonomikonsult! så trevligt jobbar du också på ett stort företag som börjar på L och slutar med -sult? 
2012-01-23 22:09
Pellemania Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Nej, aldrig i livet. Det var min ursprungliga tanke men ack. Jag håller mig till det privata. Har lite svårt för RLF. 
2012-01-24 19:51
Åke Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Jag hoppas stödrätter försvinner bara schaffs med länstyrelsen. 
2012-01-29 20:44
Bonde Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Det är alldeles rätt tänkt.När länstyrelsen gör fel med något "rättar man till".Det är inte kriminellt råna ett företag bara man lämnar tillbaks det som stjäls,så fungerar det länstyrelsen.Inga straff. 
2012-01-30 09:59
Karl Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

Hörde att nuvaranade stödrätter på väg att försvinna och att nya ska delas ut inför 2014. Någon som kan bekräfta och möjligen utveckla? 
2012-02-08 08:59
stödrötter Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

var kan man få tag i dessa stödrötter, kan de vara till någon hjälp för oss stormdrabbade skogsägare 
2012-02-08 12:53
Per Moberg Sv: Hur kom man över stödrätter inom jordbruket när det började?

man ollade i luckan på länsstyrelsen och vips så smet stödrätterna ner i byxan. 
2012-02-15 16:09
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.