Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
MickeFartökning

Hej jag har en zetor 6945 -80 års  som går otroligt sakta 20-25 km/t på 2200 varv så jag undrar om det går att dreva om slutväxel så den kommer upp till 30 km/t . Undrar om ni har några bra ideer. mvh micke 
2011-10-18 20:51
FörfattareSvarDatum
Brad Pitt Sv: Fartökning

Det är enklare att chip-trima transmissionen eller öka motorvarvet. Jag köpte ett 50 chip till växelådan på JD hos promotek kostade bara 500kr och det tog en kvart att byta 
2011-10-18 21:39
Pellemania Sv: Fartökning

Jag trodde vi kommit fram till att Kellfri bara håller för betydligt lägre hastigheter eftersom det är originalgrejor.
Jag var på Elmia i dag och träffade en snubbe i en monter som sålde turbo olja. Bara att hälla i växellådan och motorn. Det skulle  glida så bra att alla maskiner går upp i minst 6000 varv och då händer det grejor i en gammal diesel la han till. Monter C 3:42.  
2011-10-19 18:50
Brad Pung Sv: Fartökning

Du kan hälla i tjockare olja i transmissionen så går den fortare. 
2011-10-19 19:33
olof Sv: Fartökning

byt däck till en storlek större 
2011-10-20 08:50
Pellemania Sv: Fartökning

Olof, vad tror du händer då?
Med lite tur är det bara framskärmarna som ryker med lite otur får han köpa en ny växellåda. Det är väl något slags förhållande som måste uppfyllas mellan fram och bak hjul. Det är väl en fyrhjuling vi pratar om? 
2011-10-21 08:17
Pellemania Sv: Fartökning

Ett seriöst tips du Micke. Uppgradera traktorn. Det finns en del maskiner som går i 65. Annars kan du köpa en gammal subaru pickup och hänga på en lyft där bak. Funkar skitbra med gamla hästredskap. 
2011-10-22 08:43
Pellemanicken Sv: Fartökning

Det billigaste sättet att få traktorn att gå lite fortare är att demontera kronhjul och pinion rengör noga och inspektera. Skrapa bort den gamla packningen montera tillbaka alla delar ooch justera in kuggflankspelet (uppgift om detta finns i verkstad shanboken)med det antal chims som krävs. Klistra fast packningen på locket med Permatex och innan du skruvar på locket ska du olla samtliga kuggar på kronhjul och pinion  
2011-10-22 19:23
mula Sv: Fartökning

ställ upp pumpen något halvvarv på justerskruven 
2011-10-22 20:00
Pellemania Sv: Fartökning

Eller byt bränslefiler eller köp en konverteringssats på OIE. 
2011-10-23 15:07
pelle-pitten Sv: Fartökning

vrid lite på hastighetsmätarnålen, lämpligt är att den står på 25 km då du står stilla, sedan då du kör dina 25 km så står mätaren på 50 km, och eftersom det är en sådant kvalificerat skit du åker med som skramlar och låter, så förleds du att tro på  hög fart, applåder och nobelpris är väl detta fantastiska förslag värt.  
2011-10-23 20:36
Pellemania Sv: Fartökning

pelle-pitten!!! Applåd och fyrverkerier. Det var det bästa och enklaste förslaget hitils. 
2011-10-24 19:53
Pellemania Sv: Fartökning

Fart betyder prutt på engelska och ökning, ja ja ja. KOm precis på det. Skaffa ett gengasaggregat och koppla till röven så blir det nog fart. 
2011-10-28 17:35
Gäst Sv: Fartökning

Varför skriva såna tarvliga svar? på en vad jag antar seriös sidan ...skäms! 
2016-10-25 22:48
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.