Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Lars H i U-länVevhusventilation och oljekvalite

Har en MF 35 X från 1964 som lastar- och hjälptraktor, körs ca 100 timmar per år. För några år sedan tyckte jag att det såg lite tråkigt ut att det rök något ur vevhusventilationsslangen som går från ventilkåpan ner under motorn. (En så gammal motor  har ju rätt att vara lite sliten) Jag satt en ny slang från ventilkåpan till luftrenarinsuget före stålnäten och oljebadet i luftrenaren och det har fungerat bra. Men nu har jag börjat fundera på om det är så bra för motorn. De oljegaser som kommer f rån vevhusventilationen kan vara brända oljetillsatser som inte borde in i motorn igen. Moderna oljor har ju mycke tillsatser som när det bryts ner inte är så bra att få in igen. Finns någon som har erfarenhet eller synpunkter på detta? 
  
2007-09-07 09:49
FörfattareSvarDatum
Olsson Sv: Vevhusventilation och oljekvalite

Koppla slangen från vevhusventilationen till insuget för värmefläkten i hytten (om du har nån) så löser du alla problem på en gång 
 
2007-09-07 09:50
Lainde Sv: Vevhusventilation och oljekvalite

Ett populärt knep på gamla volvo lastmaskiner med gles snurra, var just att dra en slang mellan vevhusventilationsröret och luftrenaren.
Funkade helt perfekt,,, dvs tills dess det blev oljebemängd kondens i slangens lägsta punkt och ordentligt med m inusgrader ute så att allt frös ihop och i gengäld började trycka loss/sönder packningarna på andra ställen runt motorn.
Det blev alltså en dyr "bondrenovering" för ägarna, men en fin födkrok för en bekants räkning som varit verkmästare i 25 år åt  nuvarande Swecon. (fd Lantmännen maskin).
Jag skulle därför "köra så det ryker", eller bita i det sura och renovera snurran istället.   
2007-09-07 09:50
Ingvar1 Sv: Vevhusventilation och oljekvalite

Det tror jag inte har nån betydelse, tvärtom, det är väl bra om det förbränns ytterligare en gång. På vår bil som är lite nyare är det ju kopplat så i original, och säkert på dom flesta bilar, Visserligen bensinare..men ska ju inte spela så stor roll . 
  
2007-09-07 09:50
Michel Sv: Vevhusventilation och oljekvalite

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:15
elijah roland Sv: Vevhusventilation och oljekvalite

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:24
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.