Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
MickeCarrier CR300

Någon som har synpunkter om man ska köpa den bogserade eller burna varianten av Carrier CR300?
Effektbehov på traktorn på typ mellanlera?

Mvh
Micke  
2007-09-07 09:37
FörfattareSvarDatum
Micke Sv: Carrier CR300

Bogserde småcarrier finnns bara med gummirulle? Funkar det ungefär lika bra som stålrullar på t.ex. mellenlera?
Funkar en carrier även bra som såberedning t.ex vid plöjning och plöjningsfritt? Eller gör harven fortfarande ett bättre jobb? Verkar som  de flesta använder carriern som ett traditionellt tallriksredskap.

Ska även kolla He-Va som verkar vara ett alternativ enligt svaren.

Tack för responsen jag fått.

/Micke   
2007-09-07 09:37
Henrik Sv: Carrier CR300

Tror att den bara finns med gummirulle och på styv plöjd torkade lerklumpar så räcker den inte till riktigt har jag sett idag när jag varit ut och farit förbi en granne som hade en 4meters demo hemma.
Dock så fungerar det precis lika bra i plöjt som  i stubb som Gandalf säger...förutom då att den tar mindre i avverkning då naturligtvis.

Amazone tror jag har en discroller eller vad de nu kallar den samt Heva och carrier är nog de som det står emellan skulle jag tro.

Lemken har en med stora  tallrikar också,men de är för stora så att den grannen som kör med den gör att den river upp för mycket "rå jord" och sedan klarar inte ribbvälten enligt mig av att småsmula leran...men det fungerar ju det med om det är det man vill.

Den går doc k bättre i fuktigt klimat...för de dagarna skall man pyssla med annat än att köra carrier enligt mig.   
2007-09-07 09:37
Micke Sv: Carrier CR300

Såg att He-Va verakar ha stålrullar på återpackaren även för små bogserade discroller. Det skulle ju kunna vara en fördel mot en bogserad småcarrier på lerjordar eftersom den bara har gummirullar. Verkar intressant. Hur står sig He-Va:s discroller mo t en carrier, någon som har synpunkter? Prisskillnad?
Väderstad har ju sin återpackare till att transportera de bogserade småcarrierna vilket gör att de måste ha gummirullar då. Heva verkar ha transporthjul (som på större carrier) vilket gör att de  kan ha stålrullar.

/Micke   
2007-09-07 09:38
Henrik Sv: Carrier CR300

Har inte en susning tyvärr...  
2007-09-07 09:38
Gandalf Sv: Carrier CR300

Håller med om att Carriern går dåligt när det är blött.
Beror kanske på tallriksstorleken?
I rättvisans namn ska väl sägas att oavsett märke går det bättre när det torkat upp lite.Amazonen du tänker på heter väl Catros?  
2007-09-07 09:38
Henrik Sv: Carrier CR300

Japp så hette den nog ja. 
2007-09-07 09:39
Gandalf Sv: Carrier CR300

Carrier funkar i alla avseenden.Tycker den passar bra på ett plöje med en crossboardplanka före.Problemet är väl att averkningen minskar jämfört med en harv även om man får köra fort och grunt. 
 
2007-09-07 09:39
Henrik Sv: Carrier CR300

Är nu inne sen 2veckor på min andra carrier...425 -03 var den första och nu är det en 420 med sladdplanka.
Sanslöst nöjd så långt.

Skulle gissa på att som ett annat svar säger att det är skonsammare med en bogserad eftersom den "följer med marke n" bättre.

Har dock inte testat någon av de hydraulburna skall tilläggas.

Skulle gissa att en 3meters behöver ca:90-100hk om det skall gå riktigt bra på mellansvensk lerjord.

Körde min 425:a med 155hk och det räckte inte för att komma upp i  14-15km/h utan mer till 11-12km/h och "nyckeln" är just farten enligt mig eftersom det är då den blandar in halmen bäst...runt 10km/h så är det mestadels en "orm" som vill slingra sig bakom likt ett gammalt tallriksredskap på kvickrotsfläckar oc h tätt halmskikt.

Ang Hevan så har jag kört parallellt med en sån med min granne förra året och skillnaden på styv lerjord är som natt och dag på "utskärningen".

Kör första svängen på 3-4-5cm så att du lurar igång spillsäden...spruta eventuel lt av gammal höstsäd med 1liter roundup/ha och "dutta" eventuella kvickrotsfläckar med starkare blandning efter 10-14dgr efter första körningen...sen väntar du någon dag ytterligare och sen trycker du ner den så att du kör djupare på en korsande sn edd i förhållande till första körningen.

Så gör jag och är som sagt supernöjd efter dessa år.

En 4,25meters och 15km/h med hyggliga fält gör att jag ligger på nästan 4ha/tim i avverkning så man hinner rätt så mycket på en bra dag.

Lycka till !  
2007-09-07 09:39
Gandalf Sv: Carrier CR300

Enligt de fältprov jag bevittnat med expertis på plats så var det just den totala utskärningen som gjorde He-Va:n så överlägsen.Expertisen bestod av en av Sveriges mest kända maskinkonsulter så lite tveksam blir jag...
Vid en demo nyligen på ett val lbrott var bönderna också där lyriska över utskärningen. 
  
2007-09-07 09:40
Henrik Sv: Carrier CR300

Ok...kan ju inte säga att du har fel eftersom jag inte vet om de gjort om något sen den som jag körde bredvid förut då.
Ang Vallbrott så tror jag inte att carriern är att rekommendera eftersom det borde bli ungefär som när man kör igenom en kvickrot sfläck på putsad trädda....den skapar där bara en "sträng" eftersom den inte orkar med att "slita isär" fläcken utan att man snurrar lite extra på den enligt mig.

Men man skall naturligtvis testa de olika alternativen hemma på sin egen jordtyp  om man har möjlighet innan man köper tycker jag,själv så behöver jag inte testa fler eftersom jag är nöjd och den som jag var mest intresserad av för något år sen förutom carriern blev Kerners långa bogserade kultivator från Hålltorps Säteri som jag  såg utanför Västerås i samma test med Amazone,Väderstad,Heva mfl. som lantmännen hade anordnat.

Den var en mycket trevlig överaskning att gå och sparka i jorden efter den gången iallafall.

Väderstads Top Down tror jag också på...men den behöve r ju HK i ett helt annat format och prislappen är ju därefter också tyvärr...   
2007-09-07 09:40
Gandalf Sv: Carrier CR300

På stubb funkar ju vad som helst om man bara vill ha det svart, så man kanske skulle va mer noga med att kolla att den skär genom
även där.Dessutom har ju Carriern mindre tallrikar än He-Va vilket är negativt vid större halmmängder.Tycker personlige n att en bra hastighet är ca 12 km i timmen så inte halmen flyger så högt o landar ovanpå.
Håller med om att Top Down är sjukt cool men tillhör ju egentligen en annan maskintyp då den är tänkt att göra såbädd på ett drag.Blir dyrt att göra falsk såb ädd med den.... 
  
2007-09-07 09:40
Henrik Sv: Carrier CR300

Japp...TD:n är som sagt en annan typ av maskin.
Ang det andra så kan jag reka helmharven som kostade runt 15k på min förra....den gjorde en imponerande jobb med att slita isär "dubbelhalmen" där man backat osv.
Framförallt vid andra körningen tyc ker jag.

Eftersom jag nudå har en med planka så funderar jag på att testa att sätta en halmharv i frontlyften...men har inte hunnit göra den ännu och är mest rädd för att den kommer att komma för nära traktorns framhjul i "min bild"...men vi får  se om jag kan få tid under vintern att bygga till en sån och testa.

Det går inte att sätta en sån på denna med planka pga transporthöjden tyvärr liksom så....då måste man ju prova lite andra vinklingar.   
2007-09-07 09:41
Carrier ägare Sv: Carrier CR300

Carrier är bara trams köp en Lilla Harrie 2x18 istället den kostar 3-4000kr och gör samma jobb fast lite ojämnare. Annars skit i det och plöj stubben direkt istället, det är det billigaste sättet att åstadkomma en såbädd. 
 
2007-09-07 09:41
Henrik Sv: Carrier CR300

Bara till att säga grattis då om det är den optimala modellen för dig.
Ps..håll lite koll på dieselförbrukningen så kan vi jämföra nästa höst på vad vi lagt per hektar...  
2007-09-07 09:41
hornet Sv: Carrier CR300

Man får rätt mkt diesel för mellanskillnaden..
Hur mkt areal bör man ha för att det ska löna sig att skaffa en carrier el motsv? Förutsatt att man även värderar sin egen tid?

/Hornet  
2007-09-07 09:41
Lars Sv: Carrier CR300

Jo He-va fungerar nog lite bättre av vad jag har sett.  
2007-09-07 09:42
Gandalf Sv: Carrier CR300

Bogserad känns skonsammare mot traktorn,borde klara exakt djuphållning bättre.Effektbehovet vill jag inte kommentera då vi kör på norrländska jordar där det krävs mindre pulver.
Kolla även in He-Va:s discroller som gör ett minst lika gott jobb och d essutom lär den va billigare.
  
2007-09-07 09:42
yaktuish Sv: Carrier CR300

LQhIz0  akomluugnica, [url=http://ljiukjmlvdyt.com/]ljiukjmlvdyt[/url], [link=http://itcnngakkuhp.com/]itcnngakkuhp[/link], http://zupglvjbawil.com/ 
2009-04-21 00:28
cfpcghf Sv: Carrier CR300

2poaXI  eejwiwfwiwjo, [url=http://qsmfwvnfryyp.com/]qsmfwvnfryyp[/url], [link=http://qskkvsaxxtkt.com/]qskkvsaxxtkt[/link], http://mhobxlhebfud.com/ 
2009-05-24 03:24
usaqpgyr Sv: Carrier CR300

 
2012-12-29 18:11
usalexyd Sv: Carrier CR300

 
2012-12-30 08:57
usaadxeb Sv: Carrier CR300

 
2012-12-30 18:48
usacgbsh Sv: Carrier CR300

 
2012-12-31 12:09
usavkiug Sv: Carrier CR300

 
2012-12-31 20:45
usassury Sv: Carrier CR300

 
2013-01-01 09:55
usavdqaf Sv: Carrier CR300

 
2013-01-01 21:07
usazrnxw Sv: Carrier CR300

 
2013-01-02 07:40
usagnahw Sv: Carrier CR300

 
2013-01-03 23:38
Michel Sv: Carrier CR300

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:15
elijah roland Sv: Carrier CR300

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:14
oceanicfinance Sv: Carrier CR300

Hej Alla, behöver du ett lån? Söker du pengar för att betala av krediter och skulder? Vi erbjuder lån utan kreditkontroll, ingen säkerhet, enkla steg, snabb finansiering och låg ränta på 3%. Kontakta oss idag via e-post: Oceanicfinance113@gmail.com 
2018-03-27 07:09
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.