Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Torparpensionä rBristfällig taggtråd

Jag bor i torp med, i mitt tycke, fin trädgård, helt omgjärdad av kohagar med taggtråd. Kossorna kan man resonera med, så gott det går, men stängslet och bonden är av betydligt sämre virke. Vad händer när kreaturen tar sig in och basar runt? Ska jag  polisanmäla direkt för att hoppas på någon sybolisk ersättning från min hemförsäkring? Har bonden några skyldigheter alls?  
2011-05-24 17:19
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Bristfällig taggtråd

Det är allemansrätten som gäller även för korna. Den innebär att korna får gå var de vill och äta allt som de tycker är gott. 
2011-05-25 10:29
Kalle Sv: Bristfällig taggtråd

Det är så att det är du som är skyldig att hålla ett stängsel för att skydda din egendom. 
2011-05-25 16:26
Boll@n Sv: Bristfällig taggtråd

Tjuvmjölka korna som arvode för betet i din trädgård. 
2011-05-25 23:48
Erin Sv: Bristfällig taggtråd

Gå över din tomt och kolla så inte du har något liggande som kan skada djuren då kan du bli ersättningsskyldig 
2011-05-26 05:28
Samma hos er?. Sv: Bristfällig taggtråd

Kanske låter som skryt, men vi har en extremt snabb slaktbil i vår kommun. 
2011-05-26 18:28
varning Sv: Bristfällig taggtråd

ett av råden enligt ovan var att du skulle tjuvmjölka, men här är en varning på plats, tänk på att det kan finnas tjurar bland korna och det kan vara olämpligt att mjölka dom. 
2011-05-27 07:22
Torparpensionä r Sv: Bristfällig taggtråd

Nä hörni pöjkar o flickor. Det stämmer nog inte någotdera av ovanstående! 
Rimligtvis är det den gamla lagen om ägofred (med ändringar senast 2010) som gäller – att den som äger eller håller hemdjur är skyldig hålla stängsel. T. ex:

1§ ”…att de e j olovligen inkomma å annans ägor.”  
5§ ”Stängsel skall vara så beskaffat, att det fredar mot större hemdjur (hästar och nötkreatur).”

Finns det något som talar emot ovanstående?
  
2011-05-27 08:06
Egon Sv: Bristfällig taggtråd

Ja, allemansrätten går före annan lagstiftning 
2011-05-27 09:43
koägaren Sv: Bristfällig taggtråd

jag tycker att du skall ersätta mig för att jag hjälpt dig med gödsling av trädgården 
2011-05-27 12:25
Åke Sv: Bristfällig taggtråd

Torparpensionären har rätt, men hur ersätter man skador hål i gräsmattan morötter uppdragna ex? 
2011-06-12 11:04
Emma Sv: Bristfällig taggtråd

Hör med ägarn om det är rimligt att du tar 10% av de djur som kommer över på din mark som hittelön. Fråga även om han vet någon bra jägare eller liknade som kan hjälpa till med hittelönen.
Då du är hjälpsam att tala om hur många kor som tagit sig in . Samt hålla ording på de djur som kommer in på din mark, tills han kan komma och hämta dem.  
2011-06-21 17:20
Pilleman Sv: Bristfällig taggtråd

Bor man på landet bland kossorna får man skylla sig själv......tacka vet jag en vindsvåning i centrala Stockholm 
2011-08-03 14:14
Suck Sv: Bristfällig taggtråd

Egon skämtar du med oss eller..
Allemansrätten är inte en absolut rättighet utan kan begränsas genom lag. Däribland Lag (1933:269) om ägofred (som även nämnt tidigare).. Varpå du som fastighetsägare kan vidta vissa åtgärder enligt lagtexten (bla beg ära lösen för djuren, dock är du skyldig att ta hand om djuren intill det att djurägaren betalat).   
2011-08-30 20:50
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.