Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
FreddeProblem med spill vid tröskning!

Tjenare!
Har problem med kraftigt spill när jag tröskar korn!! 2-3 kärnor per dm2 ungeför, vilket känns för mycket!
Har konstaterat att de kommer från skakarna, men frågan är va man gör åt de?
Har provat att höja,sänka körhastigheten...
Minska, ö ppna skoavståndet...
Samt öka minska varvet på cylindern...
Inget har gett nämnvärd förbättring eller försämring heller för den delen...
Är de nån som har nåt bra tips?
När vi har tröskat vete o havre har de knappt förekommit något spill alls!  
2007-09-07 08:49
FörfattareSvarDatum
ja-bond77 Sv: Problem med spill vid tröskning!

Själv kör jag med SR 2045 med 10 fots bord. Inför årets skörd installerade jag LH 865 spillindikator. Detta gjorde en markant effektivisering av tröskningen när man vågade köra fortare än tidigare. Mina erfarenheter av spill är att det är i princip o möjligt att få nått egentligt spill över sållen, bara att se till att ha sållet tillräckligt öppet. Vad gäller skakarna så körde jag i en 4-tons korngröda 5-8 kmh med svagt spill. Jag hade indikatorn grovinställd i mellanlägena(spannmål) samt fininst ällningen i hytten i det känsligaste läget. Jag försökte hålla mig under det helgröna området på skakarmätaren(sållen hade jag inställt så att sållmätaren hade inte just nåt utslag). Med denna inställning syntes just inget större spill(från tröskverk et) bakom tröskan. Tomma kärnor hittar man ju förstås men de räknas ju inte...
När det gäller korn kör jag alltid med åtm två nötplåtar(körnarplåtar) i skon och som tidigare nämnts: ganska tät sko och ordentligt med varv på. Du skulle kanske undersö ka slagorna samt kontrollmäta skoavståndet genom de små kontrollhålen på sidan om tröskverket?

Själv har jag just börjat med havren och där kan jag inte köra lika fort men det beror tror jag främst på att det finns en del kvickrot, liggsäd samt at t grödan inte är helt urtorkad ännu visade det sig...   
2007-09-07 08:49
Meken Sv: Problem med spill vid tröskning!

Se till att hemduken är nersläppt förfullt,annars kan kärnorna kastas från cylindern över skakarna till hacken........ 
 
2007-09-07 08:49
Ingvar1 Sv: Problem med spill vid tröskning!

Hur bred är tröskan då? Med en 8-9 fots så är ju 2 kärnor under handflatan ca 2% och det brukar man ju godkänna, eller ser du senare på hösten att det verkligen blir gröna ränder efter dig? Har du kollat så det verkligen är över skakarna? Om kornen ä r rentröskade från spröt så är det ju rätt ovanligt att få spill där, troligare då över sållen. Generellt när det är korn så gäller ju full fart på cylindern och minsta skoavstånd, sen kan du ju öppna översållet en del så du får mer i returen om dom  inte är riktigt rentröskade. Ibland går det ju bättre efter lite regn..( när det torkat förstås..) 
  
2007-09-07 08:50
Fredde Sv: Problem med spill vid tröskning!

Man får tacka för alla svar!
Har 12 fot, är en mf22, eller sampo 2045 om den är gul tror jag...
De är rena kärnor, inga hela ax eller spröt på dom!
Största undersållet i samt översållet nära fullt öppet!

Och har konstaterat att ingenting går öv er på sållen utan är just skakarna!!
Och vattenhalten har legat kring 13-14%

De märkliga som jag tycker är att de spiller inte ens märkbart varken vid vete eller havre...
Varför just korn?   
2007-09-07 08:50
mange Sv: Problem med spill vid tröskning!

Hade en granne som prova en sån tröska,o konstatera samma som du att den spilde korn,han kom fram till att tröskan var för kort, dvs få skakningar istället är den bred men det räcker inte 
2007-09-07 08:50
mange Sv: Problem med spill vid tröskning!

Glömde att det finns körnarplåtar att använda med
vad är det för tröska?  
2007-09-07 08:51
mange Sv: Problem med spill vid tröskning!

Har du mycket "piggar" i kornet hänger det sig i halmen o spiller då
Ha full rulle på varv + minsta slag sko avstånd. det går kanske att justera ytterligare med ställskruvarna till slagskon.
alt byt sort till nästa år 
2007-09-07 08:51
fredde Sv: Problem med spill vid tröskning!

Spill över skakarna beror vanligtvis på att halmen är fuktig så att kärnorna inte faller igenom, altenativt att skakarlådorna är täta.  
2007-09-07 08:52
Osaka Sv: Problem med spill vid tröskning!

Om det nu går över skakarna, stanna tröskan utan att köra den ren. Kolla om det otröskat längst ut på skakarna, isf kläm åt skon. Kanske har du slitna slagor kombinerat med att det är lite tidigt? 
 
2007-09-07 08:52
hea Sv: Problem med spill vid tröskning!

om det är gräs i grödan får man spill över skakarna.Det behövs bara lite för att göra halmen trög. 
2015-08-03 23:58
Michel Sv: Problem med spill vid tröskning!

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:14
Erik Sv: Problem med spill vid tröskning!

Har lite samma problem med spill,Har en Dronningborg 3000,Har kört Havre och vete och inget spill,Men med korn spiller det,Har ställt in efter alla konstens regler men får hela och rena kärnor på backen,Börjar att bli lite rådvill,Har någon något tip s vore jag tacksam.  
2017-09-19 21:01
elijah roland Sv: Problem med spill vid tröskning!

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:11
oceanicfinance Sv: Problem med spill vid tröskning!

Detta är Oceanic-Finance Vi erbjuder lån till privatpersoner och företag runt om i världen, vi är registrerade och licensierade lånföretag, behöver du ett lån för att betala dina räkningar? behöver du ett lån för att starta verksamhet? behöver du ett  lån för att köpa en lägenhet? Vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån av något slag. E-post: Oceanicfinance113@gmail.com eller whats-app: +1(267)725-7570  
2018-01-08 20:35
ANNE Sv: Problem med spill vid tröskning!



Hej alla

Hur jag fick mitt önskade lånebelopp från ett pålitligt lånföretag (REMY.CREDIT111@GMAIL.COM)

jag heter anne en ensamstående mor till 2 barn är från TYSKLAND är här för att berätta för alla hur mr REMY FINK hjälper mig med e tt lån på 20000 EURO för att betala min skuld och starta ett nytt företag Gud välsigne REMY FINK låneföretaget får jag mitt lån inom de följande 12HOuRS utan dröjsmål emaill honom nu om du behöver några typer av lån (REMY.CREDIT111@GMAIL.COM)

Gud  välsigne REMY FINK
​  
2018-02-04 12:31
oceanicfinance Sv: Problem med spill vid tröskning!

Detta är Oceanic-Finance Vi erbjuder lån till privatpersoner och företag runt om i världen, vi är registrerade och licensierade lånföretag, behöver du ett lån för att betala dina räkningar? behöver du ett lån för att starta verksamhet? behöver du ett  lån för att köpa en lägenhet? Vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån av något slag. E-post: Oceanicfinance113@gmail.com eller whats-app: +1(267)725-7570  
2018-02-28 05:42
DEBY FINANCING LOANS Sv: Problem med spill vid tröskning!


I am a private money lender and Investor, Do you need a legit, honest, reputable and quick loan?  I can help you with 100% guarantee loan, I am offering business and individual loan, More also we finance all kind of projects. Waiting to hear from y ou to enable us send you the loan application form or for more details contact


CONTACT LENDER COMPANY: 

C.E.O. Deby Johnson.  
debyfinancingloans@gmail.com
Whatsapp Number: +447459797459
Whatsapp Number: +918375004762
DEBY FINANCING LOANS  COMPANY  
2020-10-21 12:41
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.